דילוג לתוכן העיקרי

שאלות הלכתיות מחיי-אם אפשר עד יום שישי לקבל תשובה

שאלה

שלום כבוד הרב
אם אפשר שכל השאלות שאני כותב מעכשיו ובעתיד אקבל תשובה עליהן תוך שבוע, כי התחלתי ללמוד בישיבה ויש לי הרבה שאלות שמציפות את ראשי ואני זקוק לעזרת הרב...אם אפשר שכל שבוע אכתוב את כל השאלות של השבוע בבת אחת והרב יענה במשך כל השבוע מתי שאפשר ולקבל כל פעם תשובות עד סוף השבוע, תודה רבה

1)האם מותר לחולה שאין בו סכנה לעשות בשבת דיקור סיני ?הכוונה להכנסת מחטים דקים כאלו לעור והשארתם כך זמן מה, הרב בטוח שמע במשך חייו על דבר זה..האם יש בכך בעיה לצורך חולה שאין בו סכנה ?הרי אין איסור להזריק בשבת זריקה לחולה שאין בו סכנה

2)האם חברי או אבי או מישהו ממשפחתי שביקש שארים מהרצפה פטיש ואמסור לו אותו בשבת על מנת שהוא ישתמש בו לצורך גופו מותר לי להעביר לו את הפטיש ?האם יש מקילים בזה למשל במצב שעדיף לכבדו והוא דתי שלא מקפיד מאוד על הלכות ?או שאין מחלוקת ולכו"ע מותר ?

3)רשום שמותר בבית החולים לזרוק בגדים לתוך דלי מים כאשר יש חשש שאת הבגדים לבשו חולים עם מחלה מדבקת, האם אין בכך איסור תורה מוחלט ?האם בזריקת בגד מלוכלך לתוך דלי מים אין איסור תורה אפילו שלא יסחטו אותו לאחר מכן אלא פשוט ישאירוהו שם ללא נגיעה בו ?אני מעוניין לדעת מה טיב האיסור האם הוא דאורייתא או דרבנן והאם פה מותר משום חשש פיקוח נפש או אפילו במחלות כמו שפעת מותר ?

4)האם מותר לקרוא לחבר או לקרוב משפחה מחניית ביתו(בניין מגורים) ולהגיד לו שאני מחכה לו למטה שירד,
כאשר ידוע שהוא חילוני וסביר להניח שבחדר המדרגות בדרכו למטה ידליק אור לצורך ירידתו או שירד במעלית ?

5)האם מותר לחייל שהגיע ביום שישי בבוקר הביתה לאחר שבוע בצבא לספר בשבת בסעודת הלילה למשפחתו איך היה השבוע בצבא ?האם עדיף להמנע ?ומה לעשות ששואלים ?או שאולי זה סיפורים טובים שמאחדים את המשפחה ביחד בשבת ?

6)האם נכה שנמצא בבניין ואינו יכול לעלות במדרגות יכול לאמר לגוי שיזמין לו את המעלית ויעלה איתו לקומתו?
האם הוא נחשב כחולה שאין בו סכנה שמותר לומר לגוי לעשות בשבילו איסורי תורה במקום צורך?

7)האם מותר לאדם אילם לכתוב כתב שאינו מתקיים בשבת ?והאם מותר לאדם רגיל לכתוב כתב שאינו מתקיים בשבת כדי שיראה זאת חרש שהוא חבר שלו ?האם צריך לכתוב בשינוי ?או אפשר להקל שלא בשינוי ?

8)האם מותר לעשות אמבטיה קרה בשבת עם מים צוננים בימות הקיץ החמים ?

9)מי שבירך ברוך שאמר וישתבח ולא אמר ביניהם אפילו מזמור אחד מפסוקי דזמרה צריך להורות לו לחזור ולברך ולהגיד ביניהם מזמורים כיוון שברכותיו היו ברכות לבטלה ולכן צריך לחזור לברך עם שם ומלכות ולהגיד המזמורים ?

10)האם אשה יכולה ללכת לגניקולוג גוי במקום צורך כאשר הוא מומחה ?והאם מותר לגניקולוג יהודי לבדוק באותן מקומות אצל האשה גם גויות כאשר הוא גניקולוג בחו"ל ובאות גם הרי גויות?

11)האם לצורך גדול מותר לגבר ללכת לקוסמטיקאית ?למשל מי שיש לו פצעים מכוערים בפנים או בגוף או שיש לו המון שערות בגוף וגורם לו צער..האם במצב כזה יכול ללכת לקוסמטיקאית לדעת הרב?

תודה רבה..

תשובה

תפשת מרובה - לא תפשת. כי מפאת העובדה שאין לי פנאי, אני מקדים להשיב לשאלות הבודדות.

1. מותר להשתמש בשבת בדיקור סיני, אפילו לחולה שאין בו סכנה, אם המחטים הוכנו מע"ש. כי בד"כ לא יוצא דם בדיקור זה, ואין החדרת חומר, כך שאין גזירת שחיקת סמנים.

2. הפטיש הוא כלי שמלאכתו לאיסור, ומותר לטלטלו לצורך גופו, כלומר לצורך שימוש בגופו של הכלי שימוש מותר, לא שימוש אסור. ובמקרה זה מותר לך להגביהו ולמסרו לאביך שמעוניין להשתמש בו שימוש מותר.

3. שריית בגד היא כיבוסו, דווקא כשיש עליו לכלוך. לא תמיד יש על בגדים אלו לכלוך. כמו כן, אימתי שריית בגד היא כיבוסו, כשאין צורך לטרוח עוד בכיבוסו. ורוב הבגדים האלו לא די בשרייתן, והואיל ויש צורך בריאותי, מותר.
4. לא, כי הקורא גורם לחילול שבת.

5. אם אין בסיפורים של החייל משום גילוי סודות צבאיים, מותר לספר, ואפילו רצוי. אם אותם סיפורים נושאים אופי של הודאה לה' על ניסיו ונפלאותיו.

6. אכן,חולה שאין בו סכנה יכול להסתייע לצורך ריפויו בגוי, אבל במקרה דנן לא מדובר בריפויו, אלא בתפקודו. והואיל ומדובר בקביעות, צריך להתקין לאותו נכה מעליון מתוכנת.

7. כן.

9. שיחזור, אבל ברכות בלי שם ומלכות.

10. לא לכל רופא גוי יהודי יכול להזדקק לרפואתו. ללא הבדל מין. לגבי אישה, שזקוקה לגניקולוג, רצוי שתסתייע בגניקולוגית. אך אם אין גניקולוגית, מותר להסתייע בגניקולוג, אבל שבעלה יהיה נוכח במקום.

11. שיסתייע רק בקוסמטיקאי. ורק אם אין, וצערו גדול ביותר, מותר להסתייע בקוסמטיקאית, וצריך למעט ולמהר לסיים שירות זה.