דילוג לתוכן העיקרי

דין כלי נירוסטה לענין בשר וחלב וחמץ

שאלה

מכיוון שאני שואף לנהוג עפ"י פסקי מורי וממשיכי דרכו,מפנה אני אל כב' הרב דברים שכתב הרב דב ליאור על סמך מחקר שנעשה ומבקש לדעת האם הרב היה מצטרף לפסוק כדעת הרב ליאור או שישנן ספקות בענין?

להלן הכתבה :הרב ליאור: עקרונית מותר להשתמש בסיר נירוסטה לבשר וחלב
בעקבות ניסוי מדעי שהצביע על כך שהיקף הבליעה של כלי נירוסטה הוא כאחד ל-170 אלף מנפח הנוזלים שבושלו בכלי, קובע הרב דב ליאור כי ניתן להשתמש בסיר מסוג זה לבישולים חלביים ובשריים לסירוגין

נטעאל בנדל, כיפה
י"ב אלול תשע"ג, 18/08/2013 18:05

אם עד היום נהגנו להפריד בין סירים בשריים לסירים חלביים, פסיקה חדשה של הרב דב ליאור, רבה של קריית-ארבע חברון, קובעת כי ייתכן וניתן לעשות שימוש באותו הסיר גם לבשר וגם לחלב. פסיקתו האחרונה והמהפכנית של הרב דב ליאור היא כי סירי נירוסטה אינם 'בולעים' טעם הבישולים. עם זאת, הרב ליאור טרם קיבל הכרעה סופית ואמר כי על אף הפסיקה העקרונית יש לדון הלכה למעשה בדברים, עד שתוכרע עמדת ההלכה יחד עם פוסקים נוספים.

שני אברכים מישיבת 'תורת החיים' ערכו ניסוי ממנו עלה כי היקף הבליעה של כלי נירוסטה הוא כאחד ל-170 אלף מנפח הנוזלים שבושלו בכלי. הרב ליאור, שקיבל את תוצאות מחקרם של השניים, השיב להם במכתב תגובה כי "זוהי בליעה מזערית ביותר, ולכן נראה בפשטות שכלי נירוסטה הוא ככלי זכוכית". הרב ליאור הוסיף ופרט במכתבו שפורסם לראשונה במוסף צדק של מקור ראשון כי"בשעתו אמרתי שאם יתברר בוודאות שיש חומר כלשהו שאינו בולע, דינו יהיה ככלי זכוכית, שלדעת ה'שולחן ערוך' אינו בולע ולכן אינו טעון הגעלה לפסח ודי בשטיפה".

מסקנתו של הרב ליאור היא כי "אף לדעת הרמ"א, המחמיר בכלי זכוכית, הדברים אמורים דווקא בכלי זכוכית שתחילת יצירתם מחול ולכם דינם כחרס. אולם כלי נירוסטה, שאינם בולעים כמעט כלום ונעשו ממתכת ולא מחול, מותר לבשל בהם בשר, לנקות היטב ואחר כך לבשל חלב באותו היום, והן להפך".

במכתבו לשניים הודה הרב ליאור כי אכן מדובר בחידוש ועל כן הציב תנאי לפסיקתו והיא כי שני פוסקים נוספים יצטרפו לפסק ההלכה החדש שלו, זאת "מכיוון שדין זה עלול להתפרש כדבר חדש, בקשתי היא שיסכימו איתי עוד שני פוסקים ויצטרפו להיתר זה". נכון לרגע זה טרם התקבלו חיזוקים מצד פוסקי הלכה נוספים

תשובה

ביארתי הכל במאמרי "הכשרת כלים" שיתפרסם בקרוב אי"ה בכרך "מסורה ליוסף ח" בהוצאת מכון מש"ה.