דילוג לתוכן העיקרי

מזוזה על הגויל

שאלה

יורנו מו"ר הרב רצון ערוסי שליט"א
לעניין מה שכתב מורי לכתיבת מזוזה על גבי הגויל:
1. מורי כותב בפירושו כי קלפים המיובאים מחו"ל, נעשת מליחתם בידי גוים. דבר הנחשב
לעניינם כעיבוד גמור. ולא מועיל בהם לאחר כך עיבוד בידי ישראל.

2. מטעם זה מסיק מורי סוף הערה כ' פרק א' : כי עדיף לכתוב המזוזה על הגויל ולא על
הדוכסוסטוס של ימנו.
3 .מסקנה זו איני מתיישבת לי עם מה שכתב רבינו פרק א' הלכה יא: "ומזוזה אינה
צריכה עבדה לשמה" הרי שהיה עדיף אף בימנו לכתוב על הדכסוטוס. שעניין זה
למצווה הוא.

ויורנו המו"צ ושכמ"ה
הראל

תשובה

נכון. אבל לא בגלל שעיבוד הדוכסוסטוס של המזוזה אינו לשמה, אלא משום שעיבוד הדוכסוסטוס הוא ע"י סיד ומלח, ולא די בכך, שאין זה עיבוד, עיין פרק ראשון, הערה יז.
ובגויל ב"ה יש היום שמעבדים אותו כהלכה. ולכן בימינו, גויל למזוזה עדיף.