דילוג לתוכן העיקרי

תפילין- דיני ממונות.

שאלה

שלום רב ולמו"ר.

1. ישנם אנשים המעוניינים לקנות תפילין אך אינם מעוניינים להשקיע כסף רב.
הם מעדיפים לקנות ברמה היא מוגדרת "כשר" (בדר"כ זה כשר) ומחירה הוא זול משמעותי בייחס לתפילין ברמה טובה- "מהודר".
כמובן שהתפילין ברמה "כשר" הם מאוד בסיסיות מבחינה כשרותית, הן מבחינת הבתים והן מבחינת הפרשיות.
ישנה אפשרות להוזיל את מחיר התפילין ע"י הכנסת פרשיות "יד שניה" מתפילין שאדם החליף את פרשיותיו מכל מיני סיבות.
אותם פרשיות "יד שניה" במצב טוב מאוד וברמת כשרות "מהודרת" הרבה יותר מאם יקנו פרשיות חדשות במחיר זול מאוד.
כך שעלות התפילין עם הפרשיות "יד שניה" וכמובן עם בתים חדשים ורצועות חדשות, כמו מחיר חדשות ברמה כשרות בסיסית.

שאלתי האם מותר למכור לאותם אנשים את התפילין עם הפרשיות "יד שניה" מבלי לומר להם על כך (הם גם לא ידעו על כך), מכיון שבשבילם זה יותר עדיף מבחינה כשרותית,
ולהם אין את ההבחנה ברמת הכשרות, רק המחיר זה הקובע אצלם.

2. תימני המעוניין לקנות תפילין האם אני צריך/חייב למכור לו תפילין (קלף) המעובדות לפי שיטת רבינו, או רק אם מבקש כך, כי רוב האנשים לא מודעים להבדל בשיטות העיבוד.
וכמובן שאם ילכו למקום אחר לקנות, ימכרו להם את המוצע בשוק- קלף המעובד בסיד.

יישר כח על כל העשייה המרובה.
יאיר.

תשובה

1. אם באמת הפרשיות "יד שניה" כשרות, מותר לך להכניסן בתפילין החדש, הנמכר, אך על המוכר לגלות לקונה עניין זה.

2. אם הקונה מבקש תפילין תימני, על המוכר למכור לו רק תפילין שנעשה לפי רבינו, לרבות הפרשיות.

ואם אינו מבקש תפילין תימני, על המוכר ליידע אותו שיש תפילין תימני, ולומר לו את ההבדלים, וגם את המחיר, ואם לא ירצה בהם, וירצה תפילין אחרים, ימכור לו.