דילוג לתוכן העיקרי

ביצה שטוגנה במחבת קרמית או טפלון מה דין הביצה ומה דין המחבת?

שאלה

כבוד מו"ר שלום,

מקרה שקרה, נשברו כארבעה או חמישה ביצים לכוס ולא נראה דם או לא נבדק באופן מדוקדק ותכולת הכוס נשפכה למחבת קרמית ובה מעט שמן רותח לאחר מכן הובחן בנקודה אדומה כגודל ראש נמלה קטנה, על חלמון אחת הביצים. המחבת הוסרה מהאש ומולאה במים עד מעל החלמונים לצורך קירור (ספק פי 60 מהחלמון כולו). המים נשפכו והביצים הושלכו לפח האשפה. אבקש לדעת את דין הביצים ואת דין המחבת ואת המתווה לפסיקה לפי רבנו, תוך התייחסות ל:
א. מראה של דם (החותמת בעלת צבע אדום על בסיס מים ולכן, עם שבירת הדופן, עשויה לימס לתוך הביצה)

ב. דם בחלמון או בחלבון.

ג. חשש לדם נוסף שייתכן וקיים בביצה והראיה לכך הוא הדם על החלמון.

ד. דם בביצה כמין שבאינו מינו.

ה. מין בשאינו מינו לאחר שנזרק או נאכל בשוגג האם נחמיר או שנקל כמצב שאין גוי, האם נסתמך על מקרה זהה בו ניתן לגוי ונקבע שהביטול היה בארבעים שישים או במאתיים.

ו. כבולעו כך פולטו הלכתית/מדעית.

ז. סוגי מחבתות טפלון, קרמית בליעתם ודרך הכשרתם.

ח. שמן במחבת כחוצץ בין המחבת לאיסור.

ט. דרגת החום אליה הגיעה המחבת.

י. מהירות הסרת האיסור מהאש ומהמחבת.

תודה רבה.

תשובה

התשובות לשאלותיך המרובות הן לפי רבינו על פי הסבריו של מארי ז"ל.

ביצה שנמצא בה בוודאות דם בחלמון, אסורה כולה, בין אם ביצה זו היא מתרנגולת שהופרתה ע"י זכר, ובין אם היא ספנא מארעא. והדם עצמו אסור מן התורה, אך לענ"ד הביצה כולה אסורה מדרבנן, הואיל ויש חשש שנמצא דם בכולה, אף שאינו נראה, ולכן בפנינו יש ספק איסור של תורה, שלפי רבינו יש להחמיר מדרבנן והואיל והביצה כשלעצמה אסורה מדרבנן, ניתן להרבות עליה ועל שאר הביצים הכשרות, דברים המותרים, כדי שיהיה פי ששים כנגד האיסור. ולכן מאחר והסירו את המחבת מהאש ומילאוה במים פי ששים מהביצה התערובת מותרת, והכלי אינו נאסר.

אולם במקרה זה מילאוה מים ספק פי ששים מהחלמון כולו, אך גם יש ספק אם הדם היה בחלמון, כי כששיברו הביצים לא ראו דם, ורק לאחר מכן הובחן בנקודה אדומה כגודל ראש נמלה, נראה שבנסיבות כאלה אין לאסור לא התערובת ולt את הכלי, כי ספק אם הנקודה שנמצאה היא דם, שאפשר שהיא מצבע אדום שבקליפה, ואם תימצי לומר שהיא דם, אפשר שהיתה בחלבון, ועבר ביצה על החלמון בגלל התערובת, ולכן כאמור, גם התערובת מותר, וגם הכלי כשר, אולם בלאו הכי זרקו כל הביצים והמים, ואם כן, נשאר רק הכלי המחבת הקרמי, שכאמור הוא כשר, ולכן די לנקותו היטב, ואם ירצה יגעלו לחומרא, אף שבנסיבות רגילות יש אוסרים מחבת כזו בהגעלה.

אם לאחר תשובה זו נשארו לך שאלות, שאל רק רצוי לא להעמיס, אלא טוב לשאול שאלה אחת או שתיים, ולאחר קבלת התשובות, ניתן להוסיף ולשאול מאשר לשאול בפעם אחת שאלות מרובות.