דילוג לתוכן העיקרי

אופן קשירת הציציות לשיטתנו

שאלה

למה או המקור של מארי קאפח שיש לקשור את הציציות בקשר כפול ורק אחר כך יהיו קשרי חוליות ולא כפי מציין הרמב"ם בהלכות ציצית, והאם מי שמדלג על "שני הקשרים" זה חסר?

תשובה

הרי מארי ז"ל כבר ביאר באר היטב עניין זה, בהל' ציצית, א, ז, אות ז, עמ' תלה, בטור השמאלי, שלפי הדין התלמודי ולפי רבנו, אין מקור לקשרים שקושרים לפני החוליות, אלא שזהו מנהגנו. ולכן מי שאינו קושר קשרים אלו, עשה כעיקר הדין, אלא שלא קיים מנהג אבות, שבשלב זה אין לנו הסבר ומקור לו.
ועיין דברי רבנו בתשובה, הביאה מארי שם על פי הפיסקה האמורה ביחס למנהג הכריכות, שהובא ע"י הגאונים, ושלדעת רבנו אין לו מקור בתלמוד, אין לזלזל בו, שמא היה להם מקור ייתכן שיש לומר כן, גם על מנהגנו בעניין הקשרים.