דילוג לתוכן העיקרי

הלכה

שאלה

שלום כבוד הרב
1)עיתון חילוני הוא מוקצה בשבת(גם בימות החול אסור לגעת בו אבל משפחתי חילונים)...מה הדין כאשר אמי הניחה אותו על כסא בשבת עצמה ולכן אין הכסא הופך לבסיס לדבר האסור אבל בכל זאת העיתון עדיין מונח על הכסא...האם מותר לי להזיז את הכסא בעוד העיתון עליו כדי לשבת עליו ?אני לא יכול לנער את הכסא כיוון שאמי רוצה שהעיתון ישאר שם...האם מותר להזיז הכסא עם מוקצה שהונח עליו כדוגמה זו בשבת עצמה ?
2)לא מובן מדוע הרב פסק שליטוף שיש בו פסיק רישיה בתלישת שערות כלב או חתול אסור....הרי לדעת הערוך פסיק רישיה דלא ניחה ליה מותר לכתחילה אבל ברור שאין הלכה כמוהו שרוב הפוסקים חלקו על דעתו, אבל במקרה שלנו זה פסיק רישיה דלא ניחה ליה דרבנן, משום זה מלאכה שאינה צריכה לגופה שלרוב הפוסקים היא איסור דרבנן בלבד וכן נפסק להלכה...מה האיסור בכך ?
3)פסק הבן איש חי וכן כתב הרדב"ז שמותר לחולה שאין בו סכנה לאכול מומיא לרפואתו אם אין רפואה אחרת..האם אפילו במומיא שהיא מת יהודי ?הבנתי שאין פה איסור הנאה כי זה לא דרך הנאתו ולכן מותר לחולה אך מה לגבי איסור ניוול ובזיון למת יהודי ?
4)האם מותר לשמר מת שנמצא במקום שיש חשש שעכברים יאכלוהו כדברי הגמרא אפילו אם ע"י זה אני לא אוכל להתפלל ולקרוא ק"ש ולהניח תפילין ?כך רשום בגמרא שהמשמר את המת פטור מכל המצוות שבתורה...מה ההלכה שנפסקה בימינו במצב שיש חשש גדול שעכברים יאכלוהו ?
5)האם אין שום היתר למכור ליהודי טלויזיה גם אם יכול להשיגה במקום אחר ואם לא אמכור יהיה הפסד גדול לזורקה ?ראיתי שאם יש ספק אם ישתמש היהודי לאיסור או היתר וכן אם יכול להשיגה במקום אחר יהיה מותר...מה דעת הרב ?מתי מותר ?או שתמיד אסור ?אין יהודי בימינו כמעט שלא יראה דברי איסור בטלויזיה שהרי התקשורת החילונית מלאה פריצות ולשון הרע וניבול פה ואיסורים אחרים מרובים ורבים...
6)הרב אמר שאסור לי לשקר על עבירות שעשיתי בעבר שהייתי חילוני אם מישהו ישאל אותי אם עשיתי עבירה זו...ראיתי מפורשות שמותר לשקר שקר גמור משום בושה גדולה וכן משום צניעות אפילו שקרים גמורים לחלוטין..כך שבוודאי לגבי עבירות כמו הוצאת זרע לבטלה ומעשים עם בנות מותר לשקר לאדם ששואל אותי אם עשיתי עבירות אלו, לא ?כי זה דברים שראוי להסתירם משום צנועים ?
7)אם מישהו שואל אותי אם פלוני עשה עבירה, האם מותר לשקר שקר גמור כדי להנצל מאיסור לשון הרע ?שהרי אם אני מגלה לו זה לשון הרע כי אין לו צורך בכך
8)ראיתי שמותר לשקר שקר גמור כדי להנצל מאיסור אפילו דרבנן...למשל להגיד שאני בצום אצל חילונים כדי שלא יתנו לי לשתות יין שאולי נגע בו מחלל שבת...האם ישנו גם היתר לשקר כדי להציל יהודי אחר מאיסור דרבנן או דאורייתא?למשל אם מישהו שואל אותי משהו ואם אענה לו זה יוביל אותו לאיסור ואם אשקר יצילו מאיסור...האם מותר לשקר שקר גמור פה ?
9)האם הרב יודע בדיוק איך נמרח קרם להגנה מהשמש ?האם הרב פעם שם קרם זה ?זה קרם לבן כזה לא בדיוק נוזלי אלא קצת סמיך שנספג בגוף אחרי מריחה ממושכת של חצי דקה...האם זה איסור דרבנן לכו"ע ?הרב אמר שמותר לפי הרמב"ם ולחולה שאין בו סכנה בוודאי שרוב הפוסקים יתירו...
10)הרב כתב לדעתו מותר לאכול בכלים לא טבולים לא בביתו...וכך דעת הרמבם..האם אז כאשר אני הולך למשפחה חילונית ואין לי ברירה אלא לאכול עם מזלג וכף ממתכת מצלחת למרות שחיובים לפי הרבה פוסקים מן התורה בטבילה יהיה מותר לי לאכול ארעי אצלם ?...האם אפשר להקל ?
תודה רבה

תשובה

1. דינו כגרף של רעי שמותר לסלקו מלפניו.
2. איני זוכר למה הנך מתכוון בעניין דבריי בליטוף שהוא פסיק רישיה. לגופו של דבר, אסור לטלטל בעלי חיים בשבת, כי הם מוקצה. כמו כן, לפי הרמב"ם, מלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה מן התורה.
3. פרט את שאלתך, כיצד החולה נוטל מומיא ממת יהודי לרפואתו.
4. אם יש חשש כזה, גם בימינו, המשמר את המת פטור מן המצוות כל זמן שהוא משמר את המת, כי בימינו הרוב המכריע של הנפטרים נלקחים לחדרי קירור שליד בתי חולים.
5. אם ידוע לך שהקונה אמור להשתמש במכשיר רק לשימוש מותר, מותר למכרו לו. ואם לא כן, אסור. גם אם יכול הוא להשיג מכשיר כזה בקלות במקומות אחים, בגלל שאתה עלול להיחשד כמסייע לדברי עבירה.
6. הדבר פשוט שאינך חייב לספר מיזמתך על מעשיך הרעים, במיוחד בין אדם למקום, ולפי רבינו יש בזה עזות פנים אם גילה, אבל אם נשאל, ויש תכלית לשאלה, כגון שידוך, קבלה לעבודה, צריך הוא להשיב אמת, ואין לו לשקר.
7. אם לשואל אין שום צורך במידע, כלומר, שהתשובה לא הצילה אותו ממשהו, בוודאי שאסור לך לומר לו. אך אינך צריך לשקר שקר גמור בשביל כך, די בכך שתאמר לו שאסור לדבר לשון הרע.
8. אין אומרים לאדם לחטוא כדי להציל חברו מן החטא.
9. תשובתי בעינה עומדת.
10. לפי הרמב"ם, ויש עוד פוסקים שסוברים שטבילת כלים היא מדרבנן ולא מדאורייתא. כמו כן העדר הטבילה אינו עושה את הכלי לכלי אסור, כמו כלי שבלוע ממאכלות אסורות, שהרי יכול היהודי לתת את הכלי הבלתי טבול במתנה לגוי, באות השבת, וישאילנו ממנו ויאכל באותו כלי.
ולכן כך ינהג בכלים חדשים של יהודי חילוני, שנקנו מגויים, ולא הוטבלו. שאין בהם חשש גיעולי גויים, רק שצריך להטבילם.