דילוג לתוכן העיקרי

כתב של ס"ת (שאלת המשך)

שאלה

בתשובתו הרב כותב: "לפי רבינו, עזרא לא שינה את הכתב, אלא ייחד את הכתב האשורי המרובע שבו ניתנה התורה ע"י משה רבינו, לצורך כתיבת ספר תורה, ורק בכתב זה, ואת הכתב העברי הקדום, הבלתי מרובע, לצורך כתיבת חולין."

1. למה אם כן הכתב המרובע נקרא "אשורי" ולא "יהודי" או "תורני"?

2. יוצא שבזמן קדום היו שתי צורות כתיבת האותיות (כמו שיש לנו אותיות כתב יד ואותיות דפוס). האם ידוע לנו טקסטים קדומים הכתובים בכתב מרובע חוץ מס"ת?
(או שמא האותיות המרובעות הם יצירה של מ"ר לצורך כתיבת ס"ת - כמו שהכתב הנקרא רש"י הוא יצירה של המדפיס?!

3. האם כתיבת הספר תורה על לגיליונות עור (ולא על פפירוס או אבנים כנהוג בזמן קדום שלא מתאימים למטרה) הוא "חידוש" של מ"ר על פי הגבורה?

ומעניין לעניין על אותו עניין, אולי ויש מצווה לכתוב כל איש ס"ת לעצמו (או להזמין ספר כתוב על שמו), למה בחורי הישיבות לא ילמדו מלאכת זו כדי פרנסתם,
ועוד, כדי להרבות בספרים כתובים על פי המסורת האמיתית ולאט לאט להחליף את האחרים.

תשובה

א. "אשורי" במובן של ישרות ויופי ומאושר. ולא במובן של ארץ מוצא.
ב. לא ידוע לי.
ג. זהו ציווי של משה רבינו, מפי הגבורה.

יש בחורי ישיבה שלומדים סופרות ועוסקים בסופרות סת"ם.