דילוג לתוכן העיקרי

מצות רכות

שאלה

האם מותר וראוי לאשכנזי לאכול מצות רכות בפסח? והאם יש עדיפות הלכתית של מצות רכות על פני קשות או להיפך?
יישר כח לכב' הרב

תשובה

מותר, ואפילו יש מצווה בדבר שגם אחינו האשכנזים, והם יותר מאתנו, שיעדיפו מצות רכות, שנילושו ונאפו כדת וכהלכה מלפני פסח, ברמת מהדרין מן המהדרין, ואין לומר שיש עליהם מנהג איסור.

כי בימי חכמי המשנה והתלמוד, היו נוהגים ללוש ולאפות בכל ימי חג הפסח, ואפילו בליל הסדר, דבר יום ביומו, כי זה מכבוד החג ומשמחתו.

וכך נהגו יהודי תימן עד עלותם ארצה, וכן מי מעדות המזרח שנהגו כן.

והנה אחינו האשכנזים נהגו באפיית המצות הקשיחות, כי רצו לאפות המצות מלפני הפסח, מחשש שמא יתערב במצה משהו חמץ, שיתבטל מלפני פסח, כי בפסח לא מבטל, עיין באר היטב, ס"ק א, סימן תנח, בשו"ע או"ח, וכן בשערי תשובה, שם.

ובימיהם לא ידעו לאפות מצות רכות שיכולות להחזיק מעמד הרבה זמן, כי היו מתעפשות, אבל בימינו, זכינו, וניתן לאפות מצות רכות, כשרות למהדרין, ולשמרם בהקפאה, ולחממם, בעת האכילה.

ואם כן, אחינו האשכנזים יוכלו גם הם לכבד את החג, ולשמוח כי ע"י מצות רכות וענוגות, ובמיוחד הם, שמחמירים, בגודל הכזית, ואוכלים מצה לא טבולה במים, ושלושה כזית ואוכלים אותם בכדי אכילת פרס ומסתכנים בחומרותיהם, ועתה עם המצאת המצות הרכות, באה להם הרווחה ויוכלו לקיים חומורתיהם מבלי להסתכן, שכן הם מצווים כמונו על ונשמרתם מאוד לנפשותיכם.

דרך אגב, אצלנו גם תערובת חמץ מלפני הפסח אינה בטלה בפסח כלל ועיקר.