דילוג לתוכן העיקרי

קבורת הנפטר

שאלה

שלום כבוד הרב

ברצוני לשאול את כבוד הרב מספר שאלות בעניין קבורת הנפטר.

בבית עלמין מסוים
כשהייתי נוכח באחת ההלוויות שהמנהגים הננהגים בו על פי מנהגי תימן באמצע קבורת הנפטר כשעובד חברה קדישא נמצא בתוך הקבר והנפטר כבר מונח בקבר עם התכריכים. פתאום נשמע קולו של הרב שהוזמן לערוך את ההלוויה בקריאה לעבר עובד החברה קדישא הנמצא בתוך הקבר ...תוציא את הטלית ...תוציא את הטלית ...עובד חברה קדישא הנמצא בקבר והעובד הנוסף שהיה מסייע בידו לא הבינו למה מתכוון הרב ולאיזו טלית, והפנו מבט של תמיהה לעבר הרב שכן הטלית שעוטפים בה את הנפטר במסע ההלוויה הוסרה לאחר הכנסת הנפטר לקבר.

והרב בשלו מרים את קולו ..להוציא הטלית.. וכשראה הרב שאין תגובה מעובדי חברה קדישא הרים את קולו וביקש מהקהל...תצעקו חזק הוא לא שומע טוב ...ואכן הציבור הצטרף לרב בקריאה ..תוציא הטלית .. תוציא את הטלית ..עובד חברה קדישא שעמד מעל הקבר נשמע אומר לחברו הרב כנראה מתכוון לטלית האישית שעוטפים בה את הנפטר מתחת לתכריכים ..שני עובדי חברה קדישא ההמומים מדרישת הרב .וביחוד העובד שנמצא בתוך הקבר כשנאלץ על פי הנראה בקושי גדול ומאמץ פיזי להרים את הנפטר, לפתוח את התכריכים מתחת למעיל שאותו מלבישים את הנפטר ולשלוף את הטלית. עם כל הבושה שהייתה לעובדים וביזוי הנפטר לעיני כל הקהל הרב הוצאה הטלית כשנסתיימה ההלוויה חלק לא קטן מהנוכחים אינו הבין על מה ולמה דרש הרב להוציא הטלית. מבדיקתי כבוד הרב התברר שבאותו בית העלמין נוהגים כבר עשרות שנים לקבור את הנפטר עם טליתו .

שאלותיי כבוד הרב הן

1. האם קוברים את הנפטר עם הטלית .

2. האם היה נכון להוציא את הטלית מתחת התכריכים באמצע ההלוויה .

3. ואם כן היה נכון להוציא. אז מדוע היה צריך לבייש בפני הקהל את עובדי חברה קדישא

4. האם קבורה עם טלית היא כל כך חמורה או איסור המצריך הוצאה בכל מחיר

5. איך כבוד הרב היה מורה במצב כזה .

תודה כבוד הרב

תשובה

לפי רבינו, אין חיוב לקבור המת  בטלית, ואין איסור לקבור המת בטלית. ואבותינו נהגו לשאת מיטת המת, כשהמת הזכר מכוסה בטלית, ובשעת הקבורה מסירים הטלית.

אולם בעניין זה רבו הדעות ורבו המנהגים. עיין ספר גשר החיים, ח"ב, פרק יד, ותרווה צמאונך. במיוחד בעמ' קכח שם הביא חמש שיטות. ביניהן שיטת הרמב:"ן, שקוברים המת בטלית. ושיטת ר"ת שאין שמים טלית על מת כלל, ושיטות שמשימים טלית על המת עד לקבורה, ושיטה שפוסלים הציצית בעת הקבורה. אך ראה שם שיש שהקפידו מאוד להיקבר בטלית, ויש שהחמירו מאוד שלא לקבור המת בטלית, ושיטה זו היא מקור הסערה של אותו אדם שגרם לקברן לבזות הנפטר ולהוציא הטלית מעליו כשכבר היה מונח בתכריכים בקבר. ולא טוב נהג לבזות את המת ואת הקברן, כי היה להם על מי לסמוך.