דילוג לתוכן העיקרי

שירי שבת

שאלה

שלום עליכם כבוד הרב,
התחתנתי לפני שנה וחצי כמעט, ולא מזמן עברנו דירה. עתה התחלנו לעשו שבתות בביתנו, אשתי ואני, וברוך ה' אנו חווים בכל שבת כזו הרגשה מיוחדת במינה. שאלתי אליך היא לגבי שירי שבת ושירי קודש בכלל:
1. האם אפשר לשיר גם שירי נשיד בשבת?
2. האם אפשר לשיר שירי שבת גם בלחנים שנכתבו להם בשנים האחרונות? לדוגמה, לשיר את "אדון הכל" בלחן שהלחין אהרון עמרם לציון גולן? (לחן קצבי).
3. האם אפשר לשיר גם "שירות" בשבת?
4. האם אפשר לשיר בשבת שירי קודש תימניים שנכתבו והולחנו בזמננו (שאינם מהדיואן)? סליחה על האריכות ותודה על התייחסותך. בברכה ובהערכה רבהץ

תשובה

1-3. ראשית, חזק ואמץ, שהנך בונה ביתך על אדני קודש, שמירת שבת, בכבוד ובעונג ובשלום. והשירת קודש יש בה כל היתרונות לשבת, ולאושר משפחתך. ואמנם מותר לשיר בשבת, גם נשיד וגם שירה, וכך נהגו אבותינו, שרו לדוגמה, אני אשאל ולקראת שבת וכיו"ב. אשר ללחנים מודרניים, שהולחנו לשירת הקודש של יהודי תימן, איני בקי בהם. אבל יש להימנע מלחנים יותר מדי קצביים, משום שאינם הולמים את כבוד השבת, ויש שגורמים להרקדה, וריקוד בשבת אסור, וכן יש שהוא מביאם למחיאות כפיים בשבת, וגם זה אסור.
4. איני מכיר. אבל יש להימנע כי יש שירים שבמקרה התוודעתי אליהם, ואינם ראויים כלל, לפעמים גם לא בימי חול, וב"ה יש לנו שירי קודש ולחנים מסורתיים נפלאים.