חנוכה לשעה ולדורות
"כשעמדה מלכות יוון הרשעה על עמך ישראל לשכחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך".
גזרות שמד זוהי כפייה בדברים כפייתיים ואולי אפילו בצורה ברוטלית-אכזרית שבו השלטונות היווניים וכן הרומאים מאוחר יותר ניסו באופן דורסני גס למנוע מאבותינו לשמור את יהדותם. יהודי תימן, שמרנו אמונים בקריאת מגילת בית חשמונאי - מגילת אנטיוכס והיא חלק בלתי נפרד מסידור התפילה שלנו, כפי שכבר נמצא בְּתִּכַּאלִיל - תכלאל הקדמונים. ושם הוא המקור שבו נאמר שגזרו ורדפו על מי ששמר שבת, כן ברית מילה ועל המועדים וכל מי שלמד תורה - אלו גזרות שמד (ישנם מקורות אגדיים המתארים בצורה מאד קשה כיצד נשים צדקניות כשכבר כלו כל הקיצים והם עמדו בפני או לקיים את הברית, או למות על קידוש השם עלו על החומה ונפלו יחד עם בניהם ובלבד שלא להכנע לגזירתם שלא למול אלא למות. הדגשתי "מקורות אגדיים" מפני שמבחינה הלכתית הדבר טעון בירור, מה אנו מצווים במקומות כאלה, מה מותר ומה אסור, אבל לא כאן המקום).
ואכן בנסח על הניסים "שכשעמדה מלכות יוון הרשעה על ישראל לשכחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך" נשמע שהיה גזרת שמד לשכחם-לשכוח, לכאורה אין גזרת שמד אלא לבטל, למנוע, אבל לשכח - אין גזרת שמד כזו. אם כן איפוא מה התכוונו אנשי כנסת הגדולה בניסוחם זה?