דילוג לתוכן העיקרי

גזל ממקום העבודה

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה!
אימי אישה טובה וצדיקה, ויש לה יראת שמים. אך אליה וקוץ בה, היא עובדת במשרד ממשלתי ולפי עניות דעתי, יש לה בעיות של גזל, ז"א שהיא יוצאת לסידורים באמצע זמן העבודה – סידורים שנמשכים לפעמים כמה שעות, היא מדפיסה הרבה דפים על חשבון המשרד (מתכונים של עוגות ומאכלים מהאינטרנט וכד`), והיא אף כורכת (גם ע"ח העבודה) את הדפים לחוברות עבות, והיא מנהלת שיחות טלפון שלא לצורכי העבודה.
העניין הזה מאד חורה לי, כי מצד אחד אני רואה אותה מתפללת כ"כ בדבקות, ומקפידה בהרבה נקודות הלכתיות. ומצד שני, היא לא מקפידה בעניין הזה של הגזל מהעבודה שלה, ניסיתי לרמוז לה בצורה יפה, אך ללא הועיל-היא ממשיכה בדרכה.
אני מרגיש לא כ"כ נעים להעיר לה גם משום שהיא אמא שלי ואולי זה לא ראוי להעיר לאמא משום עניין של כיבוד אב ואם, וגם משום שאני לא מושלם במידותיי וקשוט עצמך ואח"כ קשוט אחרים – ק"ו את אמא...
עולות בראשי כל מיני דאגות, קודם כל אני דואג למצבה כלפי שמיא, וגם מדאיג אותי שאנו לכאורה אוכלים אוכל שבא ע"י גזל, אולי בגלל זה יש לי עיכוב במציאת בת הזוג שלי, וכן הלאה עוד חששות שונים.
אודה לכבוד הרב שייעץ לי איך למנוע מצב זה, איך אוכל לעשות זאת בצורה שלא אפגע בה, והאם באמת המשפחה יכולה ללקות בגין עבירה זו של האם? כלומר, האם הדאגות והחששות שלי באמת נכונות?
תודה רבה!

תשובה

התואר צדיק או צדיקה ניתן למי שיודע כל התורה, ושומר על דיניה קלה כבחמורה.
לפי עיקר הדין, להבדיל מהתואר חסיד או חסידה שניתן למי שיודע כל התורה ושומר, לא רק על דיניה, קלה כבחמורה, לפי עיקר הדין, אלא גם לפנים משורת הדין.
ועל זה נאמר, אין בער ירא חטא, ולא עם הארץ חסיד.
אם אין לאמך רשות לעשות את צרכיה הפרטיים על חשבון עבודתה מן האחראים עליה, הדבר פשוט שהיא נכשלת בגזל, או בשגגה או במזיד.
ויש מצווה להוכיח, אפילו בן את אמו. אולם התוכחה צריכה להיעשות בדרך ארץ ובדרכי נועם, בדרך של שאלה, אם מותר לנהוג כן. ולאחר בקשת המחילה ממנה, על שהנך שואל אותה בעניינים אלו, כי תורה היא, וללמוד אתה צריך. ובמיוחד כשהחכם מכל אדם אמר: שמע בני מוסר אביך, ואל תטוש תורת אמך.
והאם היא הבסיס לשימור התורה ע"י הבנים בדרך של אהבה, ולא על ידי מוסר וייסורים, כמו דרכו של האב.
ואפשר שהדרך הזאת תשיג את המטרה. וה' יהא בעזרך ובעזרה.