דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לק"י
כבוד הרב:
יורינו רבינו:
א. מה דעת הרב על אלו ההולכים עם התכלת בציצית? האם הרב הולך עם תכלת זו?
ב. הרי"ף בשבת נה: כותב על מילת גר: "וגר... וגייזי ליה ממזייה".
מה הפי`? ומהיכן מקורו?
ג. הרי"ף (שם) כתב בתחילה שהמל את הגר מברך ברכה 1 "למול את הגרים ולהטיף מהם דם ברית..."- משמע ברכה 1 (על המילה. ועל ההטפה לא מברכים). ומס` שורות אח"כ כותב: "ומאן דמהל גר.. וניבריך על המילה.. ובתר דמהיל ליבריך למול את הגרים"- משמע 2 ברכות?
בברכה.

תשובה

א. איני הולך עם תכלת, כי גם מהרי"ק זצ"ל לא הלך עם תכלת, ויבל"א הגר"ע יוסף שליט"א, והגר"ש אלישיב שליט"א, ודומני שגם הגר"מ אליהו שליט"א ועוד.
ב. גוזזים שערו וקוצצים ציפורניו, כדי שלא תהיה חציצה בזמן הטבילה.
ג. נהפוך הוא. מדברי הרי"ף וכן רבינו, מילה, ג, ד-ה, משמע שמברך ברכה אחת, עם מה שנראה כשתי חתימות, לימול את הגרים ולהטיף מהם דם ברית. עיין הר"ן על הרי"ף, שם, וכן שלטי גבורים, שם, אות ב. שהרא"ש הוא שסובר שמברכים שתי ברכות.
כתבתי עם מה שנראה כשתי חתימות, כי הכלל הוא שאין לחתום ברכה בשתי חתימות, ומה שמצאנו ביו"ט שחל בשבת, שחותמים ברוך מקדש השבת וישראל והזמנים, וכבר כתבו המפרשים, שה' קידש את השבת וישראל, ישראל שמקדשים את הזמנים.
וכך גם כאן, לימול את הגרים בשביל הטפת דם ברית, כי זוהי עיקרה של המצווה.