דילוג לתוכן העיקרי

גילוח בתער

שאלה

יורנו רבנו הרהג הרב רצון ברבי יוסף ערוסי שליטא. מדוע אזרח מן השורה נאסר עליו מן התורה וכן מן הפסיקה ההלכתית נאסר עליו להתגלח בתער וכן עובר על חמשה לאוין ולוקה על כל לאו ולאו . כאשר נזיר ומצורע הותר להם מן התורה להתגלח בתער.המצורע מגלח את כל שערו מראשו ועד כף רגלו ללא כל חריגה מן הצווי שנצטוה מן התורה. ב.לענין הפלטה שמועלת על ידי שעון שבת אני ציינתי בבקשה
לציין לימקורות בהלכה ותשובהמורחבת ומנומקת והסקת מסקנות הלכתיות בנדון אודה לך תשביני בפרוטרוןוט ובהבנה ברורה ונימוקים הלכתיים

בברכה והוקרה
אביעז

תשובה

א. הקב"ה אסר על כל יהודי להתגלח בתער, כדרך שנהגו כומרי ע"ז. אבל הקב"ה גם הורה על דרך טיפולית, בנזיר ובמצורע, שכוללת בין היתר תגלחת בתער. ואין למדים מהיוצא מן הכלל על הכל. כשם שאין למדים מדרך הטיפול בחולים לבריאים. צא וראה, תרופה שהיא מבריאה את החולה, היא מסוכנת לבריא.
ב. לצערי, אין לי פנאי לכתוב באריכות ובציון מקורות, כי אני מקבל כל יום עשרות שאלות, מלבד עניינים אחרים רבים, שאני מטפל בהם.
ולכן כל אשר אני יכול לומר לך, שפלטה מתוכנתת מערב שבת, ואם רוצים להניח עליה בשבת תבשיל, בעת שהיא כבויה. יש אוסרים ויש מתירים. ולכן לענ"ד אין להורות היתר כזה ברבים, שמא יפרצו גדר, ויבואו להניח תבשיל על גבי פלטה שאינה כבויה. אך ניתן להתיר שא ברבים, במיוחד במצבים של דוחק.