דילוג לתוכן העיקרי

מעביר ראשון ראשון...

שאלה

לכאורה סתירה ברמב"ם:
לפי הלכ` תשובה פ"ג משמע שהעוונות נמחלים אם יש ריבוי זכיות משלישי ואילך. אבל לפי פרקי אבות פ"ד אין לפניו מיקח שוחד. ופירש הר"מ שאינו מנכה עבירות תמורת זכיות אלא מעניש על העבירות ונותן שכר על הזכויות? תודה. תכתב בספר החיים ובספר הזכרון.

תשובה

דברי הרמב"ם אינם סותרים כלל ועיקר. בהל' תשובה מסביר הרמב"ם את מה שנאמר על הקב"ה בי"ג מידות "מטה מלכי חסד" עפ"י דברי חז"ל (תנא דבי רי"ש): "מעביר ראשון ראשון" - מידת החסד.
ומה שנאמר במס' אבות (פ"ד) שאין לפניו מקח שוחד, הוא לפי הרמב"ם מציג את הצדק אלוהי. ומכאן שבהמשך ליישום החסד כלפי היחיד, ולאחר שנשקלו עוונותיו ונמחלו ה - 2 הראשונים, אזי לגבי השאר יופעל עליו התהליך של תביעה על העבירות ושכר על הזכיות כל אחת ללא קשר וללא קידוד עפ"י הצדק האלוהי שהרי אין לפניו מיקח שוחד.