לכבוד הרב בעניין ברכות
שאלה ראשונה ראיתי שכתב מארי קאפח:
"מי שנתארח אצל חברו והגישו לפניו תפוז, ובאמצע אכילתו את התפוז הגישו לפניו אשכולית, אינו צריך לחזור ולברך על האשכולית, כיון שמין הברכה עדין בידו. ואם הביאו את האשכולית אחרי שגמר את התפוז, צריך לחזור ולברך על האשכולית, כי לא היה בדעתו לפטור את האשכולית בברכתו על התפוז.
אבל אם הביאו אחר כך עוד תפוז, אף שהביאוהו אחרי שגמר את התפוז הראשון, אינו צריך לחזור ולברך עליו. כיון שהוא ממין הברכה, נפטר בברכה על התפוז הראשון.
מה שאמרנו שאם היה מין הברכה בידו, אינו צריך לחזור ולברך על המין השני שהביאו לפניו. אין להקשות על זה ולומר שצריך שיהיה מין הברכה לפניו בשעה שמברך, כי דבר זה רק בברכת שהחיינו ולא בברכה על מיני מאכל. (אהבה -ברכות ח,ב : ד,ז י-יא) "
איך זה מסתדר עם "דעת בעל הבית"?
שאלה שניה בנוגע לתפילות האם לפי הידוע לך מארי קאפח נהג להגיד 'ברכו' ו'לעלינו לשבח' בכל התפילות?
וראיתי במקום כלשהוא שלפי הרמב"ם זו היא ברכה לבטלה. איך אני צריך לנהוג כשאני מתפלל עם חברים?
[לא בבית כנסת כי שם צריך לנהוג לפי מנהג המקום כפי שהבנתי מהתשובות שלך אלא בטיול וכו' שמארגנים מניין מחברים במקום כל שהוא]
שאלה שלישית
כשאני בחברת אנשים לא תימניים [רוב הזמן] אני אמור לוותר על כל המנהגים שלי בגללם??
הכוונה היא שאני צריך להגיד איתם 'וידוי' 'ברוך הוא וברוך שמו' 'עלינו לשבח' במנחה או לברך על נטילת ידיים אחרי הנטילה?
כי ככה הבנתי מהתשובות שלך בנוגע לעניינים של "לנהוג כמנהג המקום"..
שאלה רביעית
אני לא מטלטל בשבת כפי שרמב"ם לא סמך על צורת הפתח אם היא יותר מ10 אמה [אם אני זוכר נכון].
אם אני מחבר את המפתח למכנס [יש רצועות כאלה שדרכן מעבירים את החגורה] עם מחזיק מפתחות האם זה מותר?
אם לא כיצד אני יכול לקחת איתי מפתח בשבת?
תודה לרב שהוא מקדיש מזמנו ועונה על השאלות
2. אכן לפי הרמב"ם זו ברכה לבטלה. איני יודע כיצד נהג מהרי"ק ז"ל. אני מניח שלא אמר. על כל פנים, אדם שסבור שהיא ברכה לבטלה כשהוא שומע ברכו, יאמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד. ואם הוא הש"ץ, יאמר ברכו, במקום שנוהגים לומר.
3. אכן, כשהנך מתפלל עמם, עליך לנהוג כמותם בכל האמירות בקול. ובתפילות בלחש, תתפלל לפי מנהגך.
4. לפי מהרי"ק בפירושי שיטת הרמב"ם, אפשר לסמוך על עירוב צורת פתח, אם הוא תקין. כשאין עירוב צורת פתח, והוא רוצה ליטול עימו את המפתח, לא די שיחברו למכנס, רק אם יהפוך אותו כאבזם למכנס או לחגורה וכיו"ב.
תשובה מאת הרב רצון ערוסי.