דילוג לתוכן העיקרי

שאלה לרב רצון

שאלה

לק"י,

למו"ר הרה"ג רצון ערוסי שליט"א
אחדשה"ט,
ראשית, "עיני עיני יורדה מים" על הפולמוס לגבי נר שבת ויו"ט, יה"ר שנזכה להפיץ את אור הנר האמיתי שהוא השלום ואף לברך עליו הטוב והמטיב [זה לא תלוי בשום מנהג].
שנית, ברצוני לשאול את הרב:
א. לגבי הכלל סתם וי"א במרן- כיצד אבותינו התייחסו בפסיקת הלכה לכלל זה? [דהרי ידועה שיטתו של מרן הראשל"צ הרה"ג עובדיה יוסף שליט"א (יביע אומר ח"ו יו"ד סי' ה' ועוד) שהלכה כסתם, אולם משמע מהש"ך ביו"ד סימן ס"ט סעי' ט' שהל' כי"א].
ב. כיצד נהגו בתימן לעשות הפסק טהרה בחורין ובסדקין או לאו? [הרי מלשון רבנו הרמב"ם משמע רק חיצוני דהרי כל הזמן השתמש במילה קינוח למשל: בפ"ד הי"ג מהל' אסורי ביאה כתב: "מקנח האיש עצמו וכו' ומקנחת אישה עצמה וכו'" וכי לאיש יש בדיקה בחורין ובסדקין?]
ביקרא דאורייתא

תשובה

אכן עיני דומעות בתשעה באב כשאני מקונן "ואיכה חשכה אור ההלכה". נתפלל שה' יאיר עינינו במאור תורתו.
א. נראה שפסקו כסתם, כי קשה לקבוע מנהג או שיטה, כשיש תערובות של שיטות. שהרי הבסיס היה הרמב"ם.
ב. נראה שהרבה נשים נהגו בקנוח בלבד.