דילוג לתוכן העיקרי

עובדין דחול

שאלה

לק"י
שלום כבוד הרב,
לצערי לא הבנתי מתשובתו הקודמת של כבוד הרב מדוע שימוש במגרדת בשבת אסור משום עובדין דחול. ברשות כבוד הרב אנסה להסביר את תמיהתי.
בתשובה לשאלה האם מותר לתלות מצנפת בשבת או שמא אסור משום אוהל. ענה רבנו:
"והנה למדת שהאיסור מדרבנן הוא תליית המשמרת, לפי שהמשמרת עושה מלאכה וחייב סקילה לפיכך אסור תלייתה. ודכוותא אמרינן שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול. אבל תליית הכוז והמצנפת וכיוצא בהן - מותר, לפי שאין עושין בהן מלאכה שחייבין עליה סקילה. ולא אמרינן בכי הני שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול, אם כן לא יאכל כדרך שהוא אוכל בחול, ולא יסב כדרך שהוא מיסב בחול. זה דבר ברור הוא למבין, שאין אתה מוצא לעולם דברים שאסרו חכמים משום שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול, אלא דברים שאפשר שירגילו למלאכה..." (סימן ש"ו).
וכו כתב הרב משה פיינשטיין בתשובה לשאלה האם מותר לחתוך גבינה וביצה בכלי המיוחד לכך, או שיש בעיה משום עובדין דחול. בתשובה הוא אומר שאין כלל איסור ומסביר מדוע-
"תשובה: לפ"מ שכתבתי ליכא שום איסור דהרי זהו רק חתיכה לחלקים ולא דק דק. ומטעם עובדא דחול לא מובן וכי מה שעושין להקל המלאכה יתחשב עובדא דחול?! דגם בשבת יש צורך ורצון להקל..."

לפי האמור לעיל, מדוע יש לאסור מגרדת משום עובדין דחול? שהרי אין חשש שהשימוש במגרדת יביא לידי כך שיעבור על איסור תורה או ירגילו למלאכה האסורה בשבת.
בברכה

תשובה

אין איסור לטחון גבינה, או ביצה. ולכן מותר במגרדת. אבל יש איסור לחתוך ירק דק דק לבישול, והוא איסור תורה. ולכן אסור לחתוך ירק דק דק שלא לבישול, ע"י מגרדת, משום עובדין דחול. ואע"פ שיש שחותכים דק דק בסכין, או מרסקין במזלג, אינו דומה למגרדת שהוא השימוש הנפוץ בחול.