דילוג לתוכן העיקרי

לכבוד הרב ערוסי בעניין בישול כדי קליפה

שאלה

כבוד הר' ערוסי שלומו ישגה.
ב' שאלות הן לי.
א. כתב בעל משנה ברורה בסימן שיח סעיף יא ס"ק עח: "ליתן חתיכת בשר רותח לתוך רוטב צונן (שכבר בושל והצטנן) אסור, דכיוון שאינו מתערב, מבשל כדי קליפה". בשער הציון שלו כתב שבדיעבד אין לאסור הרוטב משום שיש לסמוך על הסוברים שאין בישול אחר בישול.
שאלתי היא: 1- מהו מנהגינו בעניין זה (כלומר בעניין בישול כדי קליפה על ידי גוש בשר).
2- והאם יש דמיון בין גוש בשר רותח לבין ג'חנון (שהרי הוא גוש) היוצא מן הסיר והוא רותח מאוד ומטבלים אותו מיד ברסק עגבניות שמעולם לא בושל (לא שייכת הקולא הנזכרת בשער הציון הנ"ל).

ב.  אנו מחלקים שבתותינו בין בית הורי, בית חמי ובתינו. בבית הורי אנו מתפללים בבית כנסת הנוהג על פי מנהג תימן הקדום היינו, כמנהג הר"י קפאח. בשכונה שלנו אין בנמצא בית כנסת כזו אלא רק בנוסח בלדי היותר נפוץ (מהרי"ץ).
בבית חמי (מרמורק) אנו מתפללים בבית כנסת בנוסח שרעבי, היינו נוסח עדות המזרח (אפילו לא שאמי). 1- כיצד עלי, או כיצד יכול אני לגדל את ילדיי בדרך אחת (דרך הר"י קפאח), כאשר הם נחשפים רק אחת לחודש (בערך) לאותה קהילה המועדפת עלי ושבקירבה גדלתי. 2- מכאן עולה שאלה עקרונית, האם מצב כזה, היינו קיומן של הרבה מסורות וקהילות שונות זו מזו בעם היהודי, אפשר לומר עליו שהוא תקין? (מה הפתרון).

בתודה כנה על הקדשת הזמן היקר.
ושכר מצווה מצווה.
רפאל ב.

תשובה

א. לעניין מאכלות אסורות, ט, יז, כתב רבינו שבשר חם שנפל לחלב צונן, הבשר נאסר בכדי קליפה, ע"ש הערה כא' של מהרי"ק שרק הבשר נאסר כדי קליפה, כי עד שהחלב שהוא צונן והוא למטה מקרר הבשר החם, הבשר בולע כדי קליפה, ואין החלב נאסר כלל. והשאלה היא האם כשמטבל האדם בשר שנטלו מכלי ראשון ומטבלו ברסק עגבניות, וכן ג'חנון מכלי ראשון, האם הרסק מתבשל? ואני מדגיש דווקא כשנטל דברים אלו מכלי ראשון, כי אם נטלם מעל הקערה בשולחן, הם כלי שני, וכלי שני אינו מבשל.

ואמנם עיין דברי המ"מ, על רבינו שבת, כב, ו, שעירוי מכלי ראשון ככלי ראשון, וכך סבר מהרי"ק בשיטת רבינו, שם, הערה יא, ולכן אסור שיטול בשר או ג'חנון מכלי ראשון ולטבלו ברסק עגבניות שמעולם לא התבשל, וכן בחילבה בלתי מבושלת, או זחוק, אבל מותר לטבלם בחילבה מבושלת. וכאמור, אם הניחם בקערה, ומשם נוטלם – מותר לטבלם גם בלפתן שלא נתבשל מעולם.

ב. ראוי ונכון לחנך עפ"י מסורת אבותיך, על שאר המסורות יבואו הסנהדרין ויכריעו. בינתיים כל אחד מצווה "ואל תטוש תורת אמך".