דילוג לתוכן העיקרי

שרייה בשבת

שאלה

הרב רצון ערוסי
שלום רב.
במסגרת לימודי הלכות שבת נתקלתי בשינויי גרסאות בין הרמב"ם והשו"ע בעניין שריית כרשינין בשבת.
במשנה בדף ק"מ בגמרא מסכת שבת, נזכרים שני הגרסאות אין שורין את הכרשינין ואין שולין. אולם בדעת הרמב"ם לא נזכרה הלכה זו ולעומת זאת בשו"ע לפי שתילי זתים נזכר, "אין שולין" ואילו בשו"ע - משנה ברורה נזכר, "אין שורין".
כמו כן בשו"ת פעולת צדיק חלק ב' סימן רל"ג נזכר כי מותר להשרות את העדשים על מנת להוציא מתוכם את התולעים.
א. מה הגרסה הנכונה לפי דעת הרמב"ם?
ב. מהי ההלכה בעניין, האם מותר בשבת להשרות עלי חסה במים?
ג. האם יש הבדל בדעת ההלכה בין הרמב"ם לבין המהרי"ץ?
בתודה מראש.
אסף צברי

תשובה

א. הגירסה הנכונה לפי הרמב"ם במשנה, שבת, כ, ג, אין שורין את הכרשינין.
ב. מדוע לא? כלום יש בורר בנסיבות כאלה? כלום אסור לשטוף פירות וירקות בטרם יאכל?
ג. אם כוונתך שמהרי"ץ התיר להסיר פסולת צפה בשבת, גם רבינו מתיר. כי אין בכך איסור משום בורר.