דילוג לתוכן העיקרי

נשים לעדות ולדיינות

שאלה

כב' הרב שליט"א.

הרב נשאל על אפשרות שנשים יעידו וגם ידונו כפי שהיה בזמן המקרא (דבורה הנביאה). הרב השיב כך: "לא. כי אין פיסולן לדיינות ולעדות, בגלל שהן חלילה, בלתי כשרות, בתובנותן או במהימנותן. אלא בגלל מגמה הערכית של ההלכה לטפח את המודל של האישה הצנועה, כל כבודה בת מלך פנימה, שיש לו חשיבות גדולה למשפחה ולאומה.
דבורה הנביאה שימשה שופטת, בעת משבר מנהיגות. וקיבלו אותה עליהם, כי ראויה היתה. וכל אישה, מבחינה פוטנציאלית היא ראויה. אלא שכאמור, בימים כתיקנם, יש לנהוג לפי ההלכה הרגילה כדי לטפח את מודל האישה הצנועה".

שאלתי היא, עד כמה שידוע לי ישנו תוספות בבבא קמא שמתיר לכתחילה לנשים לדון ולהעיד כגברים ממש ועל פי זה פסק הרב חיים דוד הלוי שנשים יכולות לשפוט ולהעיד. אמנם דעתם במיעוט אך האם בזמנינו לא כדאי לאמץ הלכה זו? אמנם הרב כתב שההלכה דואגת לטיפוח צניעות האישה, זה נכון כמובן, אך עד כמה שידוע לי השופטות בישראל לא ניתפשות בחוסר צניעות, אדרבה, הלואי וכל הנשים בישראל ישמרו על צניעותן וכבודן כפי שמתלבשות השופטות בישראל. הלואי וכל הנשים יתנהגו בכבוד ובנועם ובאצילות כמו שמתנהגות שופטות. הרי יסכים איתי כב' הרב שניתן להציב מערכת פיקוח מעין "משמרת הצניעות" בבתי הדין הרבניים שישמרו על הצניעות.

למותר לציין שאני חרד לכב' התורה הקדושה שבעיני היא האמת והצדק המוחלטים, אלא שאולי פרשנות מסויימת בזמן מסויים צריכה עיון. אני שואל את שאלתי, כיוון שאני רואה שאפילו אנשים מסורתיים ואף כאלו שהם שומרי תורה יראים מעלים תמיהה זו ואין להם תשובה מספקת ונשארים במבוכה ומה יהיה על כב' התורה. האם לא יתכן כי בגלל מידור נשים משפיטה ועדות איננו מרחיקים אותם מהתורה כאשר יש מקום בתורה לתת להם לשפוט לפי התוספות והר חיים דוד הלוי ואולי עוד?

תשובה

כשמאמצים את מודל הצניעות לאשה, אין די בכך שהאשה לובשת צנוע. אלא גם במקומה שלה אשה בחיים הציבוריים והשלטוניים, כי החיים הציבוריים והשלטוניים מעמידים את המנהיג בחלון הראווה. והוא גם צריך לתכונות מיוחדות כמו סמכותיות. מציאות כזו עלולה לפגוע במודל המיועד לאשה, כל כבודה בת מלך פנימה, שהוא לטובתה ולטובת משפחתה ולטובת החברה, ודיינות ועדות הם משהו שלטוני, למרות זאת בתי דין שומעים עדויות מנשים, אבל משקל דבריהן הוא כמשקל ראיות, לא כמשקל השלטוני שהתורה נתנה לשני עדים כשרים, שעל פיהם יקום דבר. ואם תתעמק בדבריו אלו, תגיע לתובנה שתורתנו צודקת בגישתה זו ואין בגישה זו שום פגיעה בכבוד האשה או ביחס החברה לאשה.