היכן כורעים במודים
לק"י
שלום כבוד הרב,
כתב הרמב"ם בהלכות תפל וברכת כהנים: "כְּרִיעָה כֵּיצַד: הַמִּתְפַּלֵּל כּוֹרֵעַ חָמֵשׁ כְּרִיעוֹת בְּכָל תְּפִלָּה וּתְפִלָּה--בִּבְרָכָה רִאשׁוֹנָה בַּתְּחִלָּה וּבַסּוֹף, וּבְהוֹדָיָה בַּתְּחִלָּה וּבַסּוֹף. וּכְשֶׁגּוֹמֵר הַתְּפִלָּה, כּוֹרֵעַ וּפוֹסֵעַ שָׁלוֹשׁ פְּסִיעוֹת לַאֲחוֹרָיו כִּשְׁהוּא כּוֹרֵעַ; וְנוֹתֵן שָׁלוֹם מִשְּׂמֹאל עַצְמוֹ, וְאַחַר כָּךְ מִיְּמִין עַצְמוֹ, וְאַחַר כָּךְ מַגְבִּיהַּ רֹאשׁוֹ מִן הַכְּרִיעָה. וְכִשְׁהוּא כּוֹרֵעַ בְּאַרְבַּע הַכְּרִיעוֹת, כּוֹרֵעַ בְּבָרוּךְ; וְכִשְׁהוּא זוֹקֵף, זוֹקֵף בַּשֵּׁם."
א. האם מדברי רבינו ניתן להבין שהכריעה האחרונה היא בסוף ברכת "שים שלום" (לפני סיומה) ולא לאחריה?
ב. היכן כורעים בתחילת ברכת ההודיה?
בברכה
א. לא. אלא כשגומר התפילה, כלומר אחרי אמירת עושה שלום. ורק לאחר, כורע ונותן שלום משמאל עצמו, ואח"כ מימין עצמו. והכל בדממה. עיין דברי מהרי"ק על דברי רבינו, תפילה, ה, י, אות לד. ומנהגנו שבזמן שאנו אומרים עושה שלום, ותוך כדי אמירה כורעים ונותנים שלום לצדדים הנ"ל.
ב. מיד כשאומרים מודים.