דילוג לתוכן העיקרי

סיפוק בשר חלוט לבני הישבות!

שאלה

לק''י

שלום לכבוד מורנו ורבנו הרב רצון ערוסי שליט''א

לפני מס' שנים הרב פרסם את חיוב ישיבות תיכוניות וכו' לספק לתלמדיה בשר חלוט לפי מנהגם.

הנני רוצה לפרסם עניין זה בכך שישיבות רבות באמת יספקו לתמידים שלהם בשר חלוט(לתימנים) שזה דין.

ולא כמו היום שתלמידים נכשלים ואוכלים בשר לא חלוט, שאיני מאשים אותם מפני שהם לא מודעים לדין זה, והם כתינוקות שנישבו.

אבקש מהרב שיאמר לי ויכתוב תשובה איך אפשר ליישם דבר זה בקרב הישיבות, זה עניין חשוב שחייבים להפיץ אותו בזמן קריב.

והאם הרב ירשה לי לפרסם את התשובה בקרב הישיבות שיהיה מודעות לעניין זה?

כמו''כ אם הרב יוכל לשתף עוד רבנים לאו דווקא מן העדה שלנו שיחתמו ויסכימו על עניין בשר חלוט לתמידים בישבות התיכוניות וכו' זה יועיל.

תודה מראש
מנצור עותניאל (גן-יבנה)

תשובה

יישר כוחך. ולכן חובה על כל בן ישיבה לאכול מאכל כשר לפי מורשת אבותיו. ואינו רשאי לאכול אוכל שכשר לבני עדות אחרות, ואינו כשר לו ולבני עדתו. ולכן בני ישיבה יוצאי תימן אסור להם לאכול בשר מבושל, שלא נחלט, במים רותחים, אחרי מליחתו, וכל האוכל בשר בלתי חלוט כאובל בשר שנתבשל בדמו.
בזמנו פרסמתי תשובה ואני מניח שיש לך תשובה זו, שמבחינה הלכתית חובה על כל הנהלת ישיבה לספק לכל תלמיד מתלמידיה אוכל שכשר לפי מנהג אבותיו. אם תשובה זו לא בידך, הודיעני ונשלח לך העתק ממנה.
יש לציין שבשר צלוי או על האש, כמו פרגיות וכיו"ב, הוא כשר ואינו טעון חליטה. רק בשר מבושל טעון חליטה. הדבר חמור שבעתיים שהבשר המוכשר במלח, בימינו, הוא עוף שלם, או חתיכת בשר בהמה, שהיא גדולה, ולאחר המליחה והשטיפה, חותכים אותה לחתיכות, שלפי הרמב"ם, ולפי מסורת תימן, המליחה רק בחתיכות קטנות בגודל הנאכל, וכל דם פנימי בחתיכה גדולה אינו יוצא ע"י המליחה. מנסיוני אני למד שבתי מלון שדרשו מהם חליטה, כשהתוודעו לחליטה, התרגלו והודו שהיא אפילו מועילה לטיב הבישול. וכאמור, על בני הישיבות יוצאי תימן לדרוש בשר חלוט ולחלופין לאכול רק בשר שעל האש.