דילוג לתוכן העיקרי

שאלות במשנת הרמב"ם

שאלה

לק"י

לכבוד הרב

ברשותך אציג לפניך מס' שאלות:

1. לא מזמן קראתי את מאמר "שלושת השבועות" שבו מוכיח מהרי"ק ש"שלושת השבועות" לא קיימות לדעת רבינו מכיוון שהן לפי דעה שלא נפסקה להלכה,ובכן ברצוני לדעת איך דבריו מתיישבים עם תרגום יב"ע לפסוקים בשיר השירים שמתוכו עולה (לפי מיטב הבנתי) ש"שלושת השבועות" הן לפי הגמ' במסכת כתובות לפי כל הדעות?

2. האם לדעת רבינו יוצאים ידי חובת ציצית מדאורייתא רק ע"י טלית (מצמר או פשתים,כמובן),(ולא ע"י גופיית ציצת מצמר כפי שאני נוהג היום)?[אנא פרט בעניין]

3. בהלכות ברכות פ"ז ה"ו כותב רבינו:"מנהגות רבות נהגו ישראל בסעודה . . . ואין משיחין בשעת הסעודה",ובכן ברצוני לדעת מה הוא באמת תוקפו של איסור זה בימינו, ומה היא הנפקא מנה לגבי אדם הנתון באמצע סעודתו רשאי להצטרף ולענות לזימון?

בתודה רבה רבה מראש, אשמח לתשובה מקדימה ומבוארת ביותר,ישי ואג'ימה.

תשובה

א. גם יב"ע יש ואין דעתו להלכה, צא וראה שאוסר על אישה להניח תפילין מדין לא ילבש, ומיכל בת שאול היתה מניחה תפילין.
ב. גופיה לפי רבינו אינה בגד, כי היא בגד זיעה, ובשביל ציצית יש צורך בכסות.
ג. הכלל הוא, שאחד מפסיק לאכול בשביל לענות לזימון ששניים מזמנים, משום שכבר גמרו לאכול. אך אסור לאחד שגמר לאכול להפסיק את השניים, מלאכול, כדי שיענו לזימון.