דילוג לתוכן העיקרי

ספר התורה

שאלה

שלום לכב' הרב
נמצא כי בניגוד לכתוב בתורה הגמל כן מפריס פרסה ושוסע שסע והרי הציטוט מויקפדיה :

" הגמל מוזכר בתורה כחיה שאין לאוכלה, מאחר שיש לו סימן טהרה אחד בלבד, העלאת גרה, אך איננו מפריס פרסה (ויקרא י"א, ד'): "אך את זה לא תאכלו ממעלי הגרה וממפרסי הפרסה, את הגמל כי מעלה גרה הוא ופרסה איננו מפריס, טמא הוא לכם".
בניגוד לאמור בפסוק זה הגמל אכן הינו מפריס פרסה ואף שוסע שסע פרסות, כמו כל בעלי החיים מסדרת מכפילי פרסה, עליהם הוא נמנה, וזאת ידוע על פי מחקר האנטומיה שלו. רש"י תירץ את העניין בפירושו לפסוק זה בקובעו: "מפרסת פרסה ושסע איננה שסעת - כגון גמל שפרסתו סדוקה למעלה אבל למטה היא מחוברת".
בעלי התוספות בדיבריהם על ויקרא י"א, ג' תהו על פירושו של רש"י לסוגיה: ""פרש רש"י: 'למעוטי גמל שפרסותיו סדוקות למעלה ומלמטה הם מחוברות, וצ"ע דא"כ היה לו למעט גמל מדין שוסע ולכתוב 'ושסע איננו שסע'". ולא כך כתבה התורה, אלא כתבה 'פרסה איננו מפריס'. כלומר, תירוצו של רש"י כלל לא עונה על הבעייתיות שבסוגיה.

לציין כי שאלתי אינה בדבר כשרות הגמל אלא הכייצד יתכן כי ימצא בגמל סימן בניגוד לכאורה לנאמר בתורה

תשובה

דע שאם התורה כתבה שהגמל אינו מפריס פרסה, אף שהגמל של ימינו מפריס פרסה, אין במציאות של ימינו לשלול את המציאות שהיתה בזמן שניתנה תורה. ועיין דברי מהרי"ק על רבינו, מאכ"א, א, ב, אות ג, בעניין הארנבת, שבימינו אינה מעלה גרה, ואין לשלול את הארנבת שבתורה שהיא מעלה גרה.
זאת ועוד, לבד מתירוצו של רש"י, ניתן לומר שהשסע שלו אינו בבחינת חלוקי הטלפים, ואין לו טלפים, כדברי רס"ג.