דילוג לתוכן העיקרי

המשך שופר תימני מסולסל

שאלה

כב' הרב, שלום רב.

נדמה לי ששאלתי לא הובנה עד סופה.

לדעתי, השופר המסולסל הוא ממין הכבשים.

שכן במסכת חולין נ"ט ע"א וברמב"ם הל' מאכלות אסורות מבואר ההבדל שיש בין קרני החיה לקרני הבהמה. ע"פ הסימנים הנ"ל ברור כשמש בצהריים כי השופר המסולסל הוא מין בהמה ולא מין חיה. וכידוע, יש במין בהמה רק 3 אפשרויות ע"פ התורה או שזה מין הבקר דהיינו פרה או שהוא מן הצאן היינו או כבש או עז, וזה ברור לנו שזה לא יתכן שהשופר המסולסל ממין פרה כיוון שקרני פרה עשויות "גילדי גילדי", והרי עינינו רואות ולא זר, כי השופר המסולסל כלל אינו כך. יוצא שנשארו לנו רק 2 אפשרויות, או שהוא מין כבש או שהוא מין עז. אם כן, למה לא נסמוך על מסורת אבותינו שמן הכבשים הוא? ומה שכב' תורתו כתב שהרמב"ם הצריך דוקא איל, במחילה, לא ראיתי זאת בדבריו. אלא הרמב"ם הצריך שהוא יהיה רק מן הכבשים ואפילו שאינו איל.

ברוך תהיה. ותודה לכב' הרב על שמפנה את זמנו להשיב לנו. ברוך תהיה!

תשובה

קרן הכבשים ממין זכר = איל, ולכן גם אם דבריך נכונים, עדיין לא הוכח שהוא ממין כבש זכר, שהוא איל. וכדי למנוע אי הבנה עליך להבחין בין איל שאליו רבינו מתכון לבין אייל (כאיל תערוג על אפיקי מים) שהוא מין חיה ואין רבינו מתכוון אליו.