דילוג לתוכן העיקרי

תפילת הדרך

שאלה

לק"י

מדוע רבנו הרמב"ם הביא רק את פסיקת התלמוד בענין תפילת הדרך המופיעה במסכת ברכות דף ס, והתעלם מהסוגיא בברכות דף כט? הלא לכאורה היה יכול לפסוק את שתי הסוגיות וכפי שעשה השולחן ערוך?
כיצד יש לנהוג הלכה למעשה? הן על פי הרמב"ם והן לפי השולחן ערוך? מתי יש לומר כל נוסח?

תודה מראש.

תשובה

יש לנהוג רק כשיטת רבינו. רבינו כנראה התייחס לסוגיא בברכות דף כט, כלא תואמת את הלכה. צא וראה, כיצד מרן בשו"ע התפתל כדי ליצור יחס בין ברכות דף י', לבין ברכות כט. וכיצד התעוררו קשיים על מה שקוראים תפילת הדרך שנוצרה העקבות הסוגיא בברכות דף כט. מדוע אינה פותחת בברוך, הרי היא אינה ברכה סמוכה, עד שהיו כאלה שנהגו לברך שהכל על סוכריה, או משהו דומה. ומיד לאחר מכן אומרים תפילת הדרך. וד"ל.