דילוג לתוכן העיקרי

האם תקפה מכירת שטח ללא אישור המינהל

שאלה

ב"ה
שלום כבוד הרב,
א. לפני שנים אבי ז"ל מכר חלק מהנחלה שלו לאחד השכנים (גם הוא ז"ל), ומסדר המכירה היה הרב המקומי. במשך השנים השכן בנה בשטח זה מבנה לא חוקי, והמינהל דורש ממני להרוס את המבנה, ולא מאפשר לי עד אז לעשות שום דבר בשטח, מכיוון שכלפי המינהל הנכס רשום על שמי.
בשטר המכר שנכתב בזמנו אצל הרב , נכתב שאבי מקבל על עצמו לטפל בהעברת השטח המכור על שמו של הקונה, אך בפועל (לא ידוע מדוע), זה לא התבצע.
מה שאני כן יודע זה: א. המינהל לא מאפשר קניה ומכירה בהתאם לשטחים שהאזרח קובע אלא לפי קריטריונים משלו. ב. גם במידה והמינהל יאשר, העמלה הכרוכה בזה עולה באין ערוך על הסכום שאבי קיבל על השטח בזמנו.

כעת, כפי שכתבתי המינהל דורש ממני להרוס את המבנה, ולא מאפשר לי עד אז לעשות שום שינוי בניה וכיו"ב גם בשטח שלי, מכיוון שבנכס הרשום על שמי ישנה בניה בלתי חוקית.
יצויין שאין לי כל ספק שאם אבי ז"ל היה מודע להשלכות שיהיו לכך בעתיד, היה מסרב למכור בצורה כזו.
שאלתי היא: מה ניתן לעשות במצב כזה והאם כב' הרב יכול לכוון את דרכי וכן להפנות אותי לפסקים / מאמרים בנושא.

בתודה מראש

תשובה

שאלות כאלה יש צורך לשמוע את שני הצדדים ע"י בי"ד שחוקר ודורש וקובע את העובדות לאשורן, ואח"כ הוא נותן הכרעה הלכתית.
אולם ברמה העקרונית, כמובן שהעיסקה שאביו ז"ל עשה עם שכנו ז"ל תמוהה ביותר, אם ההוצאות של ההעברה שהן מוטלות עליו לפי ההסכם, גבוהות מן התמורה שהוא קיבל מן השכן.
בין כך ובין כך, מדובר ביורשים של אביך ז"ל, ושל השכן ז"ל. אין עליכם חובות אבותיכם, רק מן העזבון.
אתה נחשב כמוחזק על הנכס, ויורשי שכן ז"ל נחשבים כמוציאים ממך מכח אותה עיסקה, ועליהם הראיה.
גם אם לשכן ז"ל היה מותר לבנות בשטח מכח ההסכם שעשה עם אביך, לא היתה לו רשות לבנות בניין בלתי חוקי, ולכן אם יורשיו לא יעקרו אותה, אתה רשאי לעקרו. אבל זו אינה הוראה למעשה, רק הוראה עקרונית ורק בי"ד ידון ויכריע בכל.