דילוג לתוכן העיקרי

אמירת אשמורות "בישיבה"

שאלה

שלום עליכם כבוד הרב! אפתח בברכת חודש הרחמים: תכתב בספר החיים! אני לומד בישיבה, בה סדר הלימוד במשך היום צפוף מאוד, וקשה לציבור לקום מוקדם לאמירת אשמורות מפני שהם ישנים בשעות מאוחרות. 1. האם נוכל להקדים את אמירת האשמורות לערב, לפני חצות לילה? 2. מהי הבעיתיות ההלכתית לה חוששים אחינו הספרדים והאשכנזים שלא לומר אשמורות לפני חצות? 3. האם כבחור ישיבה עלי הקדיש זמן לאמירת אשמורת במשך היום אף שודאי שיהיה זה על חשבון זמן לימוד קבוע? 4. אולי יש עדיפות ללימוד ספרי מוסר בימים הנוראים במקום אשמורות כיון שהם בשפה ברורה יותר ומחזקים אותי יותר שכן שפת האשמורות קשה ופחות מובנת? תודה רבה, שבת שלום!

תשובה

אקדים הקדמה. אין ספק שיש עוצמה רוחנית להללו שמשכימים קום (=קומי רוני בלילה...) ואומרים אשמורות, במיוחד אם עטופים בטליתות, כולם, כמנהג אבותינו (וכך אנו נוהגים), ולא ישווה זמן אחר, אמירת סליחות במצבים שונים, ובתכנים חליפיים.

אולם, אבותינו בתימן נהגו להקדיש לכך שלוש שעות כל יום. זה הרבה זמן, ועל חשבון לימוד תורה. וייתכן שזו הסיבה שרבינו אימץ מנהג מצומצם, רק בעשרת ימי תשובה, ולא כל חודש אלול. גם אורח חיינו השתנה. אבותינו נהגו לישון מוקדם ולהשכים קום, ובימינו, לצערנו, ישנים מאוחר מאוד, ויש שקמים מאוחר מאוד, ואפילו יותר מאוחר מבני מלכים.

בין כך ובין כך, הנהגתי בקריית אונו אמירת סליחות, במשך שעה, משעה 5:00 עד 6:00. כולם עטופים בטליתות. תקיעות בשופר וקבלת עול מלכות שמים, שמע ישראל, ה' הוא האלקים, וה' מלך, דילוגים ברחמנא ובאבינו שבשמים ובעננו. מזמור תהלים אחד, כל יום מזמור אחר, וכן על זו הדרך. והאפקט – טוב מאוד.

כמובן שכל מי שאינו יכול לנהוג כן כמו בני הישיבות, מבחינה עקרונית יוכלו לומר סליחות במהלך היום, ובמהלך הערב והלילה, אלא שהמקובלים התנגדו לאמירת סליחות לפני חצות.

ומאחר והנך בישיבה. אל תנהגו במנהג, שראשי הישיבה, מתנגדים לו כי הם רבותיכם.

ואע"פ שאפשר למצוא תחליפים, לא כדאי לשנות סליחות שכבר התפשטו והתרגלו אליהם, וה' יהא בעזרך ויאיר אורך.

תיכתב בספר החיים ובספר הזיכרון.