דילוג לתוכן העיקרי

כיסוי ראש לרווקות

שאלה

אשמח ששאלתי ובקשתי תועבר לכבוד הרב שלום כבוד הרב לאחרונה, נתפרסם באתר ערוץ 7 מאמר חשוב של הרב עובדיה חן, העוסק בכיסוי ראש לרווקות. לשמחתי התפתח פולמוס בציבור המגיבים לכאן ולכאן, ואנכי בתוכם . בקשתי מכבוד הרב שיביע את דעתו ההילכתית לעניין זה כיום , וכן אם יוכל להורות את עמך ישראל הנבוכים בדבר זה ,כפי הנראה בתגובות הכתבה .מה לדינא? מה חומרא? מה חסידות ? חלוקת המנהגים וכיו'ב. להלן הקישור למאמר: http://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/9882 בברכת תזכו לשנים רבות שמחים במועדים טובים חן בן יששכר תוהמי-קרית ארבע ת"ו

תשובה

עלינו לדעת שלפי רבינו, אישה, אפילו נערה רווקה, ולאו דווקא גרושה או אלמנה, אסורה בגילוי שיער ראשה. וכך נהגו בתימן, שמכסים שערי ראש הילדות. רמב"ם, אישות, כב, יב.

אולם הנ"ל הוא לענייני צניעות. אבל לעניין מורא שמים, רבינו, תפילה, ה, ה, הזכיר איסור להתפלל בגילוי הראש, אך לא זכר כן בכל הזכרת שם ה' כגון בברכות. אמנם ניתן לומר שיש בכלל מאתיים מנה, והמכסה שיער ראשה, בגלל צניעות, מתפללת ומברכת בכיסוי ראש, אולם עדיין ניתן לומר שאפשר שאם אינה ממלאת את חובת הצניעות, כמו בימינו, היא אינה עבריינית שהיא מתפללת או מברכת בגילוי ראש.

על כל פנים יש מהפוסקים שהתירו לרווקות פנויות שלא לכסות שיער ראשן, חייבו אותן לכסות ראשן בשעת תפילה, כמו גם בכל עת שמזכירות שם ה'. כך ניתן לומר, שגם לפי הרמב"ם ויהודי תימן, טוב לעודד את הרווקות הפנויות לכסות ראשן בעת תפילה או ברכות, כך שאולי תיזכרנה גם בחובת הצניעות.