דילוג לתוכן העיקרי

האם יש איסור לברך בלי כיפה על הראש?

שאלה

שלום,
אינני נוהג ללכת עם כיפה באופן קבוע, רק בבית כנסת, בית מדרש,אירועים דתיים וכד'
לאחרונה רציתי להתחזק בעניין הברכות על האוכל, אשר יצר וכד' וברצוני להבין האם ישנה חובה הלכתית להיות עם כיסוי על הראש בזמן הברכה ואם כן מהו המקור והטעם לכך? האם עדיף לא לברך כלל מאשר לברך ללא כיסוי ראש?
מחיפוש קצר ברמב"ם לא מצאתי התייחסות לעניין מעבר לחובה לתלמיד חכמים (נשוי?) להיות עם כיסוי ראש בזמן התפילה שנלמד מהסיפור התלמודי בקידושין על רב המנונא.
מעבר לכך הרמב"ם מדבר באחד הפרקים האחרונים של מורה הנבוכים על הנהגת חסידים ואנשי מעלה להימצא תמיד עם כיסוי ראש, אך מהי ההנהגה לכלל?
בנוסף, נשים עד כמה שידוע לי ונהוג לא חייבות לברך עם כיסוי ראש, האם יש הבדל?
חוץ מברכות האם ישנם עוד מצבים בהם חובה לשים כיסוי על הראש? הקראת פס' עם שם ה'/בלי שם ה' ,שמיעת שיעור תורני, שמיעת ברכותה (ועניית אמן).
וקצת פחות קשור - מהו גודל כיסוי הראש הרצוי?

תודה

תשובה

כיסוי ראש לגבר הוא מנהג חשוב שהתפשט בישראל בכל העדות, והוא הביטוי של קבלת עול מלכות שמים. ולהיפך, מי שנהג לכסות שיער ראשו, והתחיל להוריד את הכיסוי, הדבר התפרש כפריקת עול מלכות שמים מעליו.
כך בכל עת, במיוחד כשאם מברך או קורא פסוקים מן התנ"ך או אומר דברי קדושה שצריך לכסות ראשו. יש מבני דורנו, שלא חובשים כיפה מתוך חיקוי לאחינו הלא דתיים, ה' יחזיר אותם ואותנו בתשובה שלימה. וחבל. כי אחינו הלא דתיים מפסידים מפסידים. הוכח, שפריקת עול מלכות שמים גורם לכך שגדל נוער, שפורק עול חברה ועול ערכים, והוא מתפרק. לכן חזק ואמץ, בשובך לה', וברך הברכות בכיסוי ראש עד שתזכה לשוב בתשובה שלימה במהרה.