דילוג לתוכן העיקרי

המתארח אצל הפוסקים שלא לפי הרמב"ם

שאלה

לק"י

שלום וברכה לכבוד הרב!

ברצוני לדעת כיצד יש לנהוג אדם המתארח אצל אדם שאינו פוסק כמוהו, אך לפי הפוסק שהוא נוהג על פיו הוא עושה כשורה.

אציע דוגמאות (בהנחה שהאורח רמבמ"י):

א) בקידוש בשבת - המארח אינו מקדש דווקא על יין הראוי לנסך על המזבח, או שמקדש על יין מפוסטר שיש האומרים שהוא כשר אף לניסוך, האם יצא האורח ידי חובה?
ב) חימום האוכל בשבת - המארח מחמם ישירות על הפלטה, או בדרך אחרת, אך לא דווקא על גבי מיחם, האם האורח רשאי לאכול מהאוכל?

האם צריך להודיע למארח לפני שהוא מגיע שידאג לצרכיו? לא תמיד הדבר אפשרי, ולפעמים הדבר פוגע...
אשמח אם הרב יוכל לתת בזה כלל עקרוני, שנדע גם שלא להכשל ב"ואהבת לרעך כמוך".

בתודה מראש!

תשובה

ב"ש וב"ה היו מתארחים אלו אצל אלו, והיו מודיעים להם ענייני ההכשר, כדי שהאורח לא ייכשל בדבר האסור לו, וכך גם בימינו. אם המארח בר אורין, וניתן להסביר לו את צרכיו ההלכתיים של האורח, הרי זו הדרך הטובה ביותר. ואם חלילה הוא עלול להיפגע, יש להימנע מלהתארח אצלו בשבת, ואם הוא עלול להיפגע, הרי שהאורח רמב"מי יקדש בשקט על הפת, ולא יאכל מדברים שנתחממו בשבת, וייתן להם טענות שונות.