דילוג לתוכן העיקרי

בר מצווה או חתן מחלל שבת

שאלה

לכבוד הרה"ג שלומך יסגי בשבת "שובה" הבעל"ט אמורה להתקיים שבת בר מצווה בבית הכנסת שלנו. ידוע לי כי משפחתו של חתן בר המצווה (וסביר מאוד שגם חתן הבר מצווה) אינם שומרי שבת.א. ככלל, האם מותר להעלות לתורה (למפטיר או מברך אחר) חתן בר מצווה או חתן שידוע כי הוא מחלל שבת?ב. האם בכלל יש חילוק בין חתן לבין חתן בר מצווה?ג. האם לעניין זה יש לחלק בין שבת "שובה" (בה נהוג להעלות זקן או חכם למפטיר) לבין שאר שבתות?ד. האם שייך במקרה זה טיעון כגון יש "לקרב רחוקים" ולא להרחיקם?יורנו רבנו כדת מה לעשות בברכה נאמנה אבישי

תשובה

 

לפי רבינו, מפטיר דינו קל יותר מן הקריאה בתורה עצמה. מאידך חייבים להתחשב במה שמקובל בעם, שהפטרת שובה, קוראה צריך להיות מתאים לה. לכן חתן שהוא מחלל שבת, אינו מתאים לה. ומוצע שיוסיפו בקוראים בתורה כדי לשלבו בקריאת התורה כתוספת על מספר העולים, שחייבים לקרות, כגון ביום שבת, שמונה במקום שבעה, חוץ מן המפטיר, ביו"ט, 6 במקום 5. חוץ מן המפטיר וכן הלאה.

לגבי חתן בר מצווה, הדבר פשוט שאינו מתאים לקרוא הפטרת שובה. ולכן יש לתת לו לקרוא בין העולים לתורה, ואין הכרח להוסיף עולים. אם הדבר קשה, שהרי עד להיותו בר מצווה, אינו עבריין של התורה, מאחר שטרם נצטווה ע"י התורה.