דילוג לתוכן העיקרי

האם אדם שעבר עבירה, הופך להיות רשע או שהוא נשאר צדיק?

שאלה

לכבוד מו"ר הגאון רצון ערוסי שליט"א
האם אדם שעבר עבירה, הופך להיות רשע או שהוא נשאר צדיק?

בהלכ' תשובה (ג, א) משמע שאדם שעבר עבירה נשאר צדיק (גם ללא תשובה):
כל אחד ואחד מבני האדם יש לו זכיות ועונות, מי שזכיותיו יתירות על עונותיו צדיק, ומי שעונותיו יתירות על זכיותיו רשע, מחצה למחצה בינוני,
ובהלכ' עדות (י, ב) משמע, שאפילו עבירה אחת הופכת את האדם לרשע:
אי זהו רשע כל שעבר עבירה שחייבין עליה מלקות זהו רשע ופסול, שהרי התורה קראה למחוייב מלקות רשע שנאמר והיה אם בן הכות הרשע, ואין צריך לומר מחוייב מיתת בית דין שהוא פסול שנאמר אשר הוא רשע למות.
בתודה
ובברכת התורה

תשובה

יש הבדל בין רשע לענין דין האדם, לבין רשע לעניין פיסול לעדות, שלעניין דין רק כשרוב מעשיו הם עבירות, לפי שיקול של א-ל דעות, יותר מאשר זכויות. ולעניין פיסול לעדות, די בכך שהוא עושה מעשה רשעות, כלומר עובר על עבירה, שיש בה כדי להפכו ביום מן הימים רשע, גם לעניין דין של מעלה, ומובן שמדובר שאותו אדם חוזר ועובר את אותה עבירה, שאז הוא פסול לעדות, אלא אם עבר עבירות, והתחרט, הרי הוא כשר לעדות.