דילוג לתוכן העיקרי

ברית מילה

שאלה

אני כבן 30, והנה כעת חיה ולאשתי יוולד בן ב"ה בעוד כחודש, והתחלתי ללמוד דיני ברית מילה.
1. והנה, כאשר קראתי ההלכות עם פירושו של מארי, התחלתי להיעצב. ביקשת מהוריי, ובחנתי את תמונות ברית המילה שעשו לי לפני כ 30 שנים. המוהל לא היה תימני, נדמה היה שהוא מרח לי משהו על האיבר טרם המילה, וגם ביצע הפרדה של הערלה מעטרה, ולאחר מכן מצץ בשפורפרת, היינו עשה שלא כהלה שמורה מארי. ושאלתי, האם לאחר מעשה, יש רק להסתכל על התצאה, היינו אם יש איבר מהול ותו לא, או שיש לבצע תיקון או בדיקה להראות למומחה את האיבר שלי על מנת שיקבע?
2. ראיתי מאמר של רב יהודה גמליאל שכותב כך: "החלטת הרבנות הראשית מזה עשרות בשנים, אוסרת על מוהלים את השימוש במכשירים שונים האסורים לשימוש בברית המילה ,כדוגמת הקלומקה קלמ"פ, בורנשטין קלמ"פ, והמגן הצר, מגן - פס מתכת עם חריץ באמצעו , המשמש כ"שבלונה" ומגן על איבר הברית עצמו שלא תפגע הסכין בעטרה ברגע החיתוך , קלמ"פ- מכשיר שפותח בארה"ב דומה למגן הצר, למגן זה יש יכולת להסגר בחזקה על עור העורלה, (אפשר לקחת נייר דק ולראות שהמכשיר נסגר על הנייר והרווח שנוצר צר אפילו מעביו של הנייר הדק) ע"י סגירת המכשיר נחתך למעשה עור הערלה,אע"פ שבפועל הוא נראה כמחובר, נציין את הבעיות ההלכתיות האוסרות שימוש במגנים אלה והשלכותיהן: א, צער וסבל רב לתינוק- כפי שצויין, יחודם של מגנים אלה הוא בהיותם נסגרים בחזקה על עור הערלה, דבר הגורם למעשה לכריתת הערלה בדרך זאת, יתירה מזאת לחץ זה על עור הערלה גורם צער וסבל גדול מאוד לתינוק יותר מצער החיתוך המסורתי המקובל עלינו מקדמת דנא, ומי הוא זה ואי זה הוא אשר מלאו ליבו להתיר לצער את התינוק יותר מהנדרש? (פעולה זו מבצע ה"מוהל" בד"כ ללא ידיעת ההורים בהסתר)" והנה, ראיתי רבים מן המוהלים שמכניסים מגן, ורק אחר כך חותכים, ואף ראיתי שהגר"ש מחפוד נוהג כך. אם כן, היאך ייאסר הדבר? או שמא מתכוון הרב גמליאל למגן אחר?

תשובה

א. חזקה על כל מוהל שמל כהלכה, כל עוד לא הוכח ההיפך. ולפי הנסיבות שתיארת, לא הוכח ההיפך.
ב. הגר"ש מחפוד פועל לפי ההלכה, וכמוהו יראו וכן יעשו.