דילוג לתוכן העיקרי

גזלת המדינה

שאלה

שלום אני שואל שאלה ,לדעת ולא למעשה .
ככל שהשנים עוברות,אנחנו רואים איך המדינה מתנהגת בבזבזנות ושחיתות כספי הציבור על חשבון משלמי המיסים, העיקר לקדם אינטרסים אישים ופוליטים. וממש רואים שזו "כת של ליסטים שהשתלטה על המדינה"
החל מהסטודנטים ,הקיבוצים ואפליות כאלה ואחרות ,כגון מחיקת חובות לחברות שונות לדוגמא רשות השידור. שהם מוחקים חובות במיליונים,ממנים בזבוזים של עובדי המדינה, "השאלה כמה קרוב תיהיה לצלחת", ומחייבים אותי לשלם ממה שאין לי,בחורי הישיבות מקבלים קיצבאות ,כמעט כל אחד וכמעט על כל סיבה מקבל איזה קיצבה או הנחה, השאלה היא האם לפי התורה יהיה מותר לי גם לקחת את חלקי,בתור בחור שלומד ועובד לפרנסתי, האם יהיה מותר לי להגיש תביעות ולנפח אותם על מנת לקבל את חלקי מהמדינה?

אתה מבין ,כל קבוצה שיש לה ייצוג בבממשלה גוזלת את תקציב המדינה לציבור שלה ,

תשובה

לגבי ממשלות דמוקרטיות. ההנחה היא שהן מתנהלות, פחות או יותר שלא בדרך של גזלנות, כל עוד לא יוכח ההיפך. ולכן כלפי מעשיהן חל הכלל דינא דמלכותא דינא. ורק שלטונות שמתנהלים באופן גזלני בעליל, הם הנחשבים מלכותא דגזלנותא. לגבי הדברים שציינת, אכן כך מדווחים בתקשורת, אך מאחר ויש מנגנוני בקרה, אופוזיציה, מבקר המדינה, בג"ץ וכיו"ב, אין לתת להם דין מלכותא דגזלנותא, עד שיוכח שכל מנגנוני הבקרה הם מנגנונים מדומים בלבד, ואם תאמר שמדינתנו גזלנית, אסור לךלהשתמש בכבישים ובגשרים וכיו"ב, כי כולם גזל. האזן באתר נצח ישראל בהלכה יומית בעניין זה.