דילוג לתוכן העיקרי

שינה בליל שבועות

שאלה

שלום וברכה

1.להישאר ניעור בליל חג השבועות זה בגדר חיוב ומהיכן נלמד או בגדר מנהג ומה מקורו
2.אצלנו נוהגים בסביבות חצות הלילה להתחיל את התיקון הנדפס בסידור ותפילת השחר מאוחרת בשעה 6 כדי שיוכלו להתפלל גם מי שלא היה ניעור והנוהג הזה גורם שאלה הניעורים בלילה עייפים בתפילה וחלקם נרדמים
וסעודת הבוקר של החג נעשית בדיעבד ובצמצום מהצורך לנוח ואין תואר ויופי לסעודה זו
א- אני אישית העדפתי להתחיל התיקון אחר הסעודה ומשתדל לסיימו ומה שנשאר אני ממשיך אחר סעודת החג עד לפני חצות היום ואז אני נח
ב-אשמח לקבל עצה שתתאים לכל הציבור אמנם המנהג הזה מתנהל כך שנים וכידוע שקשה לשנות עם כל זאת דברים במשך הזמן משתנים ואולי ביום מן הימים יראו כן לשנות

תשובה

לפי דין התלמוד, אין שום חובה להיות ניעור כל ליל שבועות, אלא מדובר במנהג מאוחר, שיסודו בקבלה.

ולא כל אבותינו בתימן נשארו ערים כל הליהל, אלא אמרו את התיקון בלבד.

ובאמת, אף שהלימוד בליל שבועות הוא נהדר, אבל, לצערנו, יש חסרונות למנהג זה. מתפללים מוקדם עם שחר, והציבור מתפצלים, ואין ברוב עם.

והללו שלמדו כל הלילה, אוכלים מוקדם, וישנים בחג השבועות, במקום ללמוד ביום מתן תורה עצמו.

כך יוצא, אפוא, אין מקיימים שמחת יו"ט כהלכה, ולא לימוד תורה כהלכה.