דילוג לתוכן העיקרי

ביקור רבינו הרמב"ם ז"ל בא"י

שאלה

לק"י
הרב מארי ד"ר רצון ערוסי שלום,

ברצוני לשאול את הרב, אודות הציטטה בספר חרדים הנוגעת לביקורו של רבינו הרמב"ם ז"ל בא"י :

"וכן מצאתי בסוף שיטה אחת שהעתיק הנעלה ר´ שמואל בר אברהם שקייל ז"ל בעכו מכתיבת יד הרב רבינו מאור הגולה [הרמב"ם]: וליל אחת בשבת שלשה ימים לירח סיון, יצאתי מן הים בשלום ובאתי לעכו וניצלתי מן השמד והגענו לארץ ישראל. ויום זה נדרתי שיהא ששון ושמחה ומשתה ומתנות לאביונים, אני וביתי עד סוף כל הדורות. ויום שלישי בשבת, ארבעה ימים לירח מרחשון, שנת כ"ו ליצירה, תתקכ"ו, יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה , ונכנסתי לבית הגדול והקדוש והתפללתי בו ביום חמישי, ששה ימים לירח מרחשון. ובא´ בשבת, תשעה בחדש, יצאתי מירושלים לחברון לנשק קברי אבותי במערה. ואותו יום עמדתי במערה והתפללתי שבח לאל יתברך על הכל, ושני הימים האלו, שהם ו´ ותשיעי במרחשון, נדרתי שיהיו לי כמו יום טוב ותפילה ושמחה בה ואכילה ושתיה. אלקים יעזרני על כל, ויקים לי נדרי לה´ אשלם אמן. וכשם שזכיתי להתפלל בה בחרבנה, כך אראה אני וכל ישראל בנחמתה מהרה, אמן" [ספר חרדים מהדורה תרל"א עמ´ 49].

1. מה מסורת עדת יהודי תימן הקדושים אודות ביקורו של רבינו בישראל? האם אכן הדברים נכתבנו על ידי רבינו?

2. האם לאור הציטטה הנ"ל, יש לחלק בין ביקור במערת המכפלה לבין ביקור בקברים אחרים, שכן כתב רבינו במשנה תורה : "והצדיקים אין בונים להם נפש על קברותיהם שדבריהם הם זכרונם ולא יפנה אדם לבקר הקברות" כפי שגם נאמר בירושלמי?

3. רבינו כותב "ונכנסתי לבית הגדול והקדוש" - למה מתכוון רבינו? האם מדובר בבית הכנסת אליו התייחס המהרי"ק (אם כי הוא חי כמה מאות שנים אחר כך?) או שמה רבינו נכנס להר (אבל ודאי שלא למקום מקדש) ומכנהו בהשאלה הבית - וזה מה שכתב גם לרבי יפת הדיין"הלכנו בבית ה' ברגש"?

אודה לתשובת כת"ר לכשיפנה

תשובה

1. אין לנו מסורת בעדתנו בעניין זה.

2. יש להניח, שכן, כי לקברי האבות יש מעמד אחר, המבטא זכותנו על הארץ, כי רק קברותיהם נתפרסמו, לא כן קברי משה, אהרון ומרים וכיו"ב.

3. הביטוי "ונכנסתי לבית הגדול והקדוש", קשה. ואני מניח שכוונתו להר הבית, למקומות שיש היתר הלכתי להיכנס אליהם, ושרבינו ידע אותם.