דילוג לתוכן העיקרי

מילה ע"י אשה במקום שאין איש

שאלה

שלום לכת"ר. כתב רבנו: "הכל כשרין למול. ואפלו הערל ועבד ואשה וקטן מלין במקום שאין שם איש" (מילה, ב, א). האם 'במקום שאין איש' הכוונה שאין איש כלל למול או אפילו במצב זמני? כגון ביישוב מבודד שלא הגיע המוהל לשבת ויש בו אשה רופאה (שיודעת למול), האם עדיף להפסיד 'וביום השמיני' וימול המוהל ביום ראשון, או עדיף שהרופאה תמול אותו בשבת? בתודה ובזכות: אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי.

תשובה

אם הרופאה יהודיה יראת ה', ויודעת למול, כהלכה, מילה ופריעה, ואם באמת יעבור יום השמיני, ואין מוהל זכר בנמצא, הרופאה תמול ואפילו ביום השמיני שחל בשבת.