דילוג לתוכן העיקרי

קידוש ליל שבת

שאלה

ילמדנו רבנו,
מדוע מזכירים אנו "זכר ליציאת מצרים" דווקא בקידוש ולא בתפילה לפני כן?

תשובה

השבת היא זכר למעשה בראשית, שביום השביעי, ה' שבת וינפש, ולכן בתפילה היא מוצגת בתור שכזו.

אבל כיון שנצטוינו עליה, ורק בני עמנו, בסיני, ואחר יציאת מצרים, הבאנו דבר זה לידי ביטוי בקידוש, שהיא זכר למעשה בראשית וזכר ליציאת מצרים, כי בנו בחרת ואותנו קידשת.

כמו כל המועדות שהם משתלשלים מיציאת מצרים, כביטוי לבחירתנו כעם ה', אתה בחרתנו מכל העמים.