דילוג לתוכן העיקרי

שמיעת כלי שיר בזמן הזה

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי, כנהר שלומות!

ידועה ההלכה בהלכות תעניות (ה, יד): "וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר כולן. וכל מיני זמר וכל משמיעי קול שלשיר, אסור לשמוח בהן - ואסור לשמען מפני החרבן. ואפלו שירה בפה על היין אסורה, שנאמר: "בשיר לא ישתו יין". וכבר נהגו כל ישראל לומר דברי תושבחות או שיר שלהודאות וכיוצא בהן על היין." וכ"פ בשו"ע סי' תק"ס.

משמע מפשט לשון ההלכה, שבימינו אסור לשמוע כל כלי נגינה, וכן היה המנהג בתימן עד הדור האחרון. בספר "טל יוסף" - תשובות הרב קאפח לרב שמואל טל, מובאת תשובה בשם מארי שמותר לשמוע מרדיו או מכשיר הקלטה - כל שאינו כלי חי - מותר לשמעו. (זה עומד במחלוקת עם הרב אברהם בן משה בזית רענן, אך אין לנו אלא דברי מארי).

שאֵלתי, האם שמיעה דרך מכשיר הגברה (כלומר, הנגנים יושבים על גבי הבמה, ומחוברים למכשיריהם מיקרופונים שמגבירים את העוצמה ברמקולים לקהל באולם הגדול) יהיה מותר לשמוע?

ובנוסף, בימינו הציבור בקושי מכיר את ההלכה הזאת, ואף רואים אנו את גדולי הרבנים שאינם מקפידים על ההלכה (למעט מעטים בירושלים). זו תקנת חכמים ממש! היש מקום להקל בה? או כמו שעושים היום - לבטלה כליל?

לסיכום השאלות:
א) האם מותר לשמוע כלי שיר דרך מכשיר הגברה?
ב) איך והאם צריך ליישם הלכה זו בימינו ובמציאת שאנו חיים בה?

בע"ה בקרוב יבנה המקדש, ולא נזדקק כלל לתשובה.

תשובה

א. בימינו, בארץ הקודש, אין אנו יכולים לשמור על הגזירה שלא לשמוע בשמחות שירה עם כלי זמר. ואין לנו ברירה אלא לסמוך על דברי הרמ"א, לשמחות של מצווה.

ב. נגינה מוקלטת או מרדיו וכיו"ב - מותר. שמיעת זמר ממכשיר הגברה, והזמר נראה לעין כל - אסור.