דילוג לתוכן העיקרי

לא הבדיל בתפילה וטעם

שאלה

שלום לכת"ר. מי שלא הבדיל בתפילת ערבית וטעם קודם הבדלה על היין, האם הרמבם ומסורת תימן כפסיקת השו"ע* שקונסים אותו להתפלל בשנית? או שנאמר כיוון שמימלא בימינו לא מכוונים בתפילה כמו שצריך, והבדלה לא מעכבת בתפילת ערבית שהרי יכול להבדיל על הכוס, אין טעם להחזירו (וק"ו למי שכבר הבדיל על הכוס). בתודה ובברכה.
* [שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצד סעיף א
...אם טעה ולא הבדיל משלים תפלתו ואינו חוזר, מפני שצריך להבדיל על הכוס. ואם טעם קודם שהבדיל על הכוס צריך לחזור ולהבדיל בתפלה].

תשובה

שיטת רבינו, תפילה, י, יד, אינה כשיטת השו"ע, או"ח, רצד, א, כי לפי רבינו, אם לא אמר הבדלה באתה חונן, אומרה בשומע תפלה, ואם גם לא אמרה בשומע תפלה, אינו חוזר. גם אם טעה וטעם לפני ההבדלה, אינו חוזר על התפילה, אלא מבדיל על הכוס, ודיו. עיין מהרי"ק על רבינו, שם, אות כז, שהאריך להסביר שיטת רבינו, ועיין ערוך השולחן, או"ח, רצד, ו-ז, שביאר שיטת רבינו באופן אחר.