דילוג לתוכן העיקרי

סוכות

שאלה

שלום לכבוד מורינו ורבינו,
בסוכות האחרון ראיתי חברים שמדייקים מדברי רבינו בפהמ"ש פרק שני משנה ח' "וירידת הגשם בתחילת סוכות מורה שאין פעולתם רצויה לפני ה'" שדווקא ביום ראשון של סוכות אין בהם סימן ברכה אבל מכאן ואילך ייתכן שירדו גשמים בחג הסוכות ולא נאמר שהם סימן קללה. ואני לעניות דעתי חשבתי שרבינו מדבר בסגנון מסכת תענית במחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע וכוונתו שמתחילת סוכות כולל כל סוכות ורק מיום טוב האחרון של החג אין בהם סימן קללה. והרי כבר אמר שם רבי יהושע " הואיל ואין הגשמים סימן ברכה בחג למה הוא מזכיר?" אשמח לשמוע את דעת הרב בדיוק דברי רבינו הנ"ל, בתודה ובברכת יאריך ימים על ממלכתו בבריאות איתנה

תשובה

הכוונה ליום ראשון של סוכות, כי כבר ביום הכיפורים כהן גדול מתפלל על הגשמים, ואומר שלא תבוא לפני ה' תפילה של עוברי דרכים, וכן חג הסוכות, מנסכים מים במקדש, בגלל הגשמים, כי "בחג (=חג הסוכות) נידונים על המים".

ומה שתיקנו חז"ל שלא נבקש את הגשמים,עד ז' במרחשון בגלל עולי רגלים, הוא רק כדי להרגילנו להתחשב בזולתנו ולא נהיה אדישים או מתעלמים לצרכי זולתנו, עולי הרגלים, לא כי אם נבקש גשמים, הדבר ודאי שירדו גשמים, שהרי אין הקב"ה קבלן שלנו, ויש שהוא עוצר הגשמים, או שאנו מבקשים את הגשמים או אפילו מתענים, בגין עצירתם, ויש שה' נותן גשמים כבר חג סוכות למרות שטרם ביקשנו אותם.

התבונן היטב בעניין אמוני זה, וכן שמע הלכה יומית באודיו באתר נצח ישראל.