דילוג לתוכן העיקרי

כרטיסי אשראי ובנקים

שאלה

לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א שלום רב: לפי הרמב"ם
1. האם מותר להשתמש בכרטיסי אשראי?
2. מה דינם של פריסת תשלומים ללא ריבית?
3. מה דינם של תשלומי "קרדיט" שלוקחים עליהם אחוז מסויים של ריבית?
4. האם מותר להיכנס ל"מינוס" בבנק? (הכולל אשראי מהבנק)
5. האם מיותר לחרוג מהמינוס? (מעבר למה שהבנק "התיר" ואז עלי לשלם אחוז גבוה יותר של ריבית?)
6. מה דינו של היתר עיסקא בבנקים בישראל? (לפי הרמב"ם)
תודה רבה.

תשובה

1. מותר להשתמש בכרטיס אשראי, כי אין חברת האשראי מחייבת את בעל הכרטיס בתשלומי ריבית. והתשלום השנתי שבעל הכרטיס משלם, הוא רק דמי עמלה.
2. פריסת תשלומים ללא ריבית - מותרת.
3. תשלומי "קרדיט" אסורים, כי הם פריסת תשלומים עם ריבית. ר"י לוי ז"ל כתב: מלוה ה' בדעה (ונראית לי דעתו), שהיתר עיסקה לא יועיל אם השימוש ב"קרדיט" הוא לצורכי הוצאות, ולא לצורכי השקעות ומסחר, כי במקרה כזה נשמט בסיס עיסקה מן "ההיתר עיסקא", אלא א"כ מדובר בבנק ממשלתי או חברה ממשלתית שיש אפשרות להקל. 4-5. אסור. ולאור האמור לעיל תשובה 3, לא יועיל "היתר עיסקא" אם החריגה נבעה ממשיכות יתר שהן לצורך הוצאות ולא לצורך השקעות ומסחר.
6. הרמב"ם עסק בעסקה ובכללי ההיתר שלה. ואין בו זכר ל"היתר עיסקא", כי היתר זה בא לעולם רק בדורות האחרונים. והשאלה אם היה מסכים לכך תלויה בהרבה גורמים: גורם גויי, גורם ממשלתי, גורם בנקאי, היתר עיסקא אישי ולא כללי, אפשרות של מימוש השבועה של הלווה אם הפסיד, הלוואה לצורך השקעה ומסחר ועוד.