הסח דעת לאחר נטילת ידיים ועוד שאלות על נטילת ידיים
לכבוד הרב שלום וברכה! בשאלה הזו ( http://moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=44310 ) שאלתי את הרב מהו הסח הדעת לפי דעת הרמב"ם והרב ענה לי: "הסח דעת באופן שאינו משמר ידיו מפני צואה וכיו"ב" נניח שנטלתי ידי לפני התפילה והתפללתי, ולאחר התפילה אני מתכוון לאכול לחם. ברור שבזמן התפילה אני משמר את ידי בפני צואה וכדומה. האם עלי לנטול ידיים שוב? האם ברכה תחשב לברכה לבטלה? מה טיבה של אותה שמירה מפני צואה ולכלוך? ברשותו של הרב יש לי עוד שאלות בנוגע לנטילת ידיים: בהלכות ברכות הרמב"ם כותב: "כל הנוטל ידיו -- בין לאכילה, בין לקרית שמע, בין לתפילה -- מברך בתחילה, אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים". לאור זאת, האם ברכה על נטילת ידיים לאחר עשיית צרכים לפני "אשר יצר" תחשב לברכה לבטלה? האם לפי הרמב"ם צריך בכלל לנטול ידיים לפני ברכת אשר יצר?
תודה רבה על הנכונות לעזור!!
אקדים הקדמה. מרי בדעה ששיטת רבינו משיטת רש"י. שיטת רש"י היא שהסח הדעת המחייב נטילת ידיים הוא מפני החשש שמא ייגע במקומות המטונפים, ומרי בדעה שההסח הדעת אינו בגלל החשש שמא ייגע במקומות המטונפים, אלא מחשש שמא בטומאה, שמחייבת נטילת ידיים. כמו פיהמ"ש, טהרות, ז, ח. אולם בגמרא, פסחים, קטו, ב, נאמר שאנו נוטלים בליל הסדר פעמיים, בגלל שאנו אומרים הגדה והלל. ובדפוס וילנא נאמר שמא נגע, אך רבינו, חמץ ומצה, ח, ד, הסביר שבגלל ההגדה וההלל הסיח דעתו, ולא זכר חשש נגיעה. דברים אלו למרי להתחבט בגדרי הסח דעת, ברכות, ו, אות נד, עיי"ש. אבל הוא בדעה שתפילה אינה הסח דעת. אך אחרי בקשת המחילה, נראים הדברים דלקמן:
א.הדבר פשוט שהגדה והלל מהווים הסח דעת, ולאו דווקא בשל חשש נגיעה.
ב. הדבר פשוט שהסח דעת האמור במשנה טהרות לפירבינו מחשש שמא ייגע בדבר טומאה. ולכן לענ"ד, אמירת דברים מתורת חובה מהווה הפסק להסח דעת. כמו הלל והגדה וכדברי המג"א, או"ח, קעח, סקי"ג. והנוטל ידיו והתנה לכל היום, עשה זאת אחרי תפילת שחרית, וביום שאין בו תפילת מוסף.
ג. נשארה שאלה לבירור האם נגיעה בטנופות מהווה הסח דעת לעניין נטילת ידיים כמו רש"י. מרי אומר לא. ובזה אני חושש שלפחות בעניין צואה - כן. ראיה לכך רבינו, ברכות, ז, ח, לעניין היוצא מן המסיבה והשתין, נוטל ידו אחת. דיבר עם חברו והפליג, נוטל שתי ידיו ונכנס. ועדיין צ"ע.
ד. אחרי עשיית צרכים אין חובת נט"י, אלא רחיצת ידיים או נקיות ידיים.