דילוג לתוכן העיקרי

תפילה על במה

שאלה

ראיתי תשובתו של מרי כאן: http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=45648 בנוגע לתפילה על במה. בראש השנה, עברנו להתפלל ממקומנו לבית כנסת אחר אך יש שם במה. רב בית הכנסת לא כל כך הסכים שיתפללו תחת הבמה מכיוון שלדעתו אין מקום לסברתו של מרי יוסף בעניין זה. לכן הדבר היה תלוי בש"ץ אם רצה התפלל מתחת לבמה ואז יכלתי לצאת ידי חובה לענות אמן וכו'. אך כשהרב התפלל מוסף ביום הראשון, ואנשים אחרים התפללו מנחה/ערבית - מצאתי עצמי מתפלל יחידי כי לפי דברי מרי אין לענות אמן ואין יוצאים יד"ח בתפילה של שליח צבור זה. שאלתי היא כזו. ניסיתי ועודני לשכנע את הרב כי יתן הנחיה להתפלל תחת הבמה. אך איני יודע אם אצליח בכך אם לאו. האם ביום כיפורים עלי להמשיך ולהתפלל יחידי ולשמור על השלום בביהכנ"ס או שמא אעזוב מנין זה והדבר יגרום אולי למחלוקת הן עם רב ביהכנ"ס והן עם מתפללים אחרים שאינם מבינים חשיבות ההלכה בעניין?
תודה רבה למרי על הפצת התורה באינטרנט, תכתב בספר החיים ובספר הזכרון.

תשובה

עליך לדעת שתפילה בציבור - גדרים רבים לה. יש גדר נמוך להתפלל בזמן שהציבור מתפללים, אף שהאדם מתפלל יחיד בביתו. ויש גדר נוסף, תפילה במקום ציבור. כגון שהוא מתפלל יחיד במקום שציבור מתפללים בבתי הכנסת. הערות מארי, תפילה, ח, אותיות ד - ה. והנה, אמת, שלפי רבינו, אם ש"ץ נמצא בבימה גבוהה עשרה טפחים, עם מחיצות מסביב, שהוא אינו מצטרף להשלים מנין, אם המתפללים הם רק תשעה. אבל אם המתפללים הם עשרה, הרי כשכולם מתפללים, הם מתפללים תפילת ציבור. אלא שקיימת בעיה, לפי רבינו, ש"ץ כזה רשאי לומר קדיש וקדושה. ואם הוא יכול להוציא את מי שאינו יודע, בגלל שהוא אינו עמהם במקום אחד, או שמא מאחר ובלעדיו יש מניין, די בכך שכולם רואים אותו ושומעים אותו, שהוא יכול למלא תפקידו בש"ץ, ועוד חזון למועד. ולכן אין לך לעזוב את ביהכ"נ ולא לגרום למחלוקת. וגדול השלום, ובמיוחד שכבר התפשט המנהג בעניין זה בשו"ע.