דילוג לתוכן העיקרי

ברכה ראשונה ואחרונה על מלאווח

שאלה

לק"י לכבוד הרב השלום והברכה יהי רצון שתכתב ותחתם בספר החיים ובספר הזיכרון ובספר מחילה ופרנסה טובה אמן שאלתי עוסקת בנוגע למלאווח הביתי והמלאווח הקנוי - התעשייתי. בעניין המלאווח הביתי מהי הברכה הראשונה והאחרונה של המלאווח הביתי כאשר מטגנים אותו במחבת והאם אפשר לקבוע עליו סעודה? מהי הברכה הראשונה והאחרונה כאשר אופים את המלאווח בגריל ביתי כאשר בצד התחתון של הגריל מורחים שכבה דקה של שמן על מנת שהמלאווח לא ידבק, ובצד העליון קיים גוף חימום גלוי? בעניין המלאווח התעשייתי - הקנוי מהי הברכה הראשונה והאחרונה של המלאווח המוכן כאשר מטגנים אותו במחבת ללא הוספת שמן כלומר מניחים אותו על המחבת והוא מטגן על ידי השמן שנפלט ממנו. והאם אפשר לקבוע עליו סעודה? מהי הברכה הראשונה והאחרונה של המלאווח המוכן כאשר מטגנים אותו במחבת עם כמות מועטה של שמן או מרגרינה על מנת שלא יידבק למחבת והאם אפשר לקבוע עליו סעודה? מהי הברכה הראשונה והאחרונה של המלאווח המוכן כאשר אופים אותו בגריל ביתי כאשר בצד התחתון של הגריל לא מורחים שמן ובצד העליון קיים גוף חימום גלוי והאם אפשר לקבוע עליו סעודה? מהי הברכה הראשונה והאחרונה של המלאווח המוכן כאשר אופים אותו בגריל ביתי כאשר בצד התחתון של הגריל מורחים שמן בכמות מועטה על מנת שלא ידבק ובצד העליון קיים גוף חימום גלוי והאם אפשר לקבוע עליו סעודה? ברצוני לציין כי בשולחן הערוך המקוצר של הרב רצאבי בחלק א' סימן לד סעיף ט פוסק הרב כי "גחנון מלאווח זלאביא ברכן במ"מ אפילו קבע סעודתו עליהן, לפי שהן מטוגנין בהרבה שמן. ( אך מצוי "מלווח" ללא הרבה שמן, וברכתו המוציא אם קבע עליו). נשאלת השאלה מהי הכמות של "מטוגנין בהרבה שמן" וכן מהי ההגדרה של מלאווח ללא הרבה שמן? האם 51% מהעיסה של המלאווח (רוב העיסה) אמורה להיות עשוייה משמן כדי שלא יהיה שייך בה תואר לחם ואז במקרה כזה לא יהיה אפשר לקבוע עליו סעודה כלל? ושאלה נוספת המתבקשת היא במצב שמיעוט העיסה של המלאווח עשוייה משמן, קרי לקילו קמח מוסיפים 200 גר' מרגרינה, האם במקרה כזה לא יצא תואר לחם מהמלאווח ואזי ניתן לקבוע עליו סעודה ולברך ברכה ראשונה - המוציא וברכה אחרונה - ברכת המזון. בשולי הדברים ברצוני להדגיש ולברך את כבוד הרב בברכת חזק ואמץ, יישר כוחך, תשובותיך באינטרנט הינן עבודת קודש
בתודה מראש ובברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה

תשובה

כלל יהא נקוט בידך, כל שבישולו בשמן כמו סופגנייה בשמן - ברכת מזונות, ואפילו קבע סעודתו עליו. כל שמטגנים אותו בשמן, כלומר שאין הבצק צף בשמן, וכל שכן כל שצופה בשמן - ברכתו מזונות. ואם קבע עליו סעודתו - צריך נטילה, וברכתו המוציא וברכת המזון. זו כל התורה כולה לכל סוגי המלאווח. ונלע"ד לפי התיאורים שתיארת בשאלתך, כל הסוגים שתיארת ברכתם מזונות, רק אם לא קבע סעודתו עליהם.