דילוג לתוכן העיקרי

כיצד היה סדר הלימוד (בעיון ) בתימן בנביאם כתובים

שאלה

לק"י לכבוד הרב השלום והברכה
רציתי להתייעץ עם הרב אני בחור הלומד בישיבת הסדר שעור ז' לאחרונה קבלתי על עצמי עם חבר נוסף ללמוד נביאים וכתובים על הסדר שלא רק על דרך הקריאה (יש בישיבתנו שעורים בנ"ך אבל זה במסגרת יותר מצומצמת ולא מקיפה ) 1-
רציתי לשאול את כבוד הרב על איזה דרך (או פרשן ) כדאי ללמוד את הנביא (נראה לי לא כ"כ מעשי גם מבחינת זמן ללמוד את כל הפרשנים שנמצאים במקראות גדולות ) 2- איך היו נוהגים אבותינו בתימן ללמוד נ"ך?
תודה רבה

תשובה

כלל כללו חז"ל בלימוד תורה, ליגרוס איניש והדר ליסבר. כלומר, שיתחיל הלומד ללמוד לימוד של גירסת הנוסח, כדי שיהיה בקי במקרא ובטעמיו, במשנה ונוסחה על דרך השינון. ורק לאחר מכן ילמד האדם עם הפרשים כדי שיבין, כי הלימוד הראשוני בדרך של גירסה הוא תשתית טובה ללימוד טוב יותר של לימוד ההבנה. משום שהנוסח המדוקדק של המקרא וטעמיו של המשנה, הוא ערובה ללימוד בלי שיבושים, והידע הבקיאותי במקרא ובמשנה מסייע ללימוד ההבנה, ומונע פירושים, שייתכן והם חריפים, אבל משובשים. לכן ראשית קבעו לכם את מנהג השילוש, לפיו יום יום תלמדו את הנ"ך לפי סדר, רק גירסה נכונה וטעמים ותרגום. ואם יש לכם פיצוי נוסף לכך, למדו נ"ק עם פירוש רש"י ורד"ק, שהם פירושים בסיסיים. לא ידוע לנו על שיטה של לימוד נ"ך ע"י אבותינו, בהקהל, וכנראה שכל אחד למד את הנ"ך לימוד והבנה לפי רצונו.