דילוג לתוכן העיקרי

חנוכה, מאכלות, שבת

שאלה

שלום לכבוד הרב יש לי מספר שאלות
1) הרב קאפח כותב בהלכות ק"ש פ"א הערה כו כשהרמב"ם כותב שקיעת החמה הכוונה היא צאת הכוכבים. ובהלכות חנוכה הרמב"ם כותב שאין מדליקין נרות חנוכה קודם שתשקע החמה אלא עם שקיעתה האם לפי זה אפשר להבין שלפי הרמב"ם מדליקין נרות חנוכה בצאת הכוכבים? (לפי הפירוש של הרב קאפח מובן שמדליקים נרות חנוכה לפני צאת הכוכבים אם כן איך זה מסתדר?)
2) האם על פי הרמב"ם מותר לטלטל בשבת על סמך העירוב? ואיך נהג הרב קאפח?
3) האם על פי הרמב"ם יש לאכול בשר חלק בלבד? וכיצד נהגו בתימן?
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

1. דברי רבינו בק"ש - אמת. שקיעת האמה שוה צאת הכוכבים, ודברי רבינו בהדלקת נר חנוכה - אמת. שאין מדליקין קודם שתשקע החמה. כשעדיין יום, אלא עם שקיעתה, בתחילת שקיעתה, עם הסתתרות כדור החמה מן הרקיע. ולא אחר שתשקע החמה, שהוא צאת הכוכבים.
2. כן עין דברי מורנו הרב יוסף קאפח, שבת, טו, אות כט.
3. בתימן בדקו כפי שנהגו לבדוק בזמן בתלמוד. כי ידעו לבדוק כהלכה. אך בימינו, שכבר אין בודקים כהלכה, הורה מרי בשאלות ותשובות בעל פה, ודבריו מוקלטים, שיהודי תימן צריכים לאכול רק בשר חלק.